Vad är den reella skillnaden mellan LYSA och en indexfond på ett ISK?

Lite OT, men vad är reella skillnaden mellan Lysa och att ha en bra indexfond i ISK?

1 gillning

Främsta är nog att Lysa viktar lite mer mot Sverige och om man väljer x% räntedel, så balanseras det automatiskt.

5 gillningar

Utöver det @Melwa redan har nämnt har Lysa med globala småbolag vilket saknas i en “vanlig” global indexfond. Många globala indexfonder saknar också tillväxtmarknader, vilket Lysa innehåller.

4 gillningar

Vad syftar du på när du säger bra Indexfond?

Lysa har en mycket bredare portfölj givet att du men en global indexfond när du syftar på “bra indexfond”.

Sedan en massa automatiska funktioner som många gillar.

• automatisk ombalansering mellan och inom tillgångsslag
  • hjälp att hitta rätt risknivå
  • enkelt att justera risknivån
  • automatiska uttag
  • minska risk för beteendemässiga misstag
  • Behöver ej fundera på vilken eller vilka fonder du ska välja och om du sedan valde rätt eller inte. Lysa väljer åt dig.
4 gillningar

Med bra indexfond menade jag global indexfond, t ex LF:s.

Okej. Ja med LF får du “bara” stora bolag i de utvecklade länderna. Ungefär ett 20-tal länder.
Du får inga småbolag, inga tillväxtmarknader, ingen homebias, flera tusen färre bolag, m.m.

Men med det sagt så tycker jag inte det är fel att välja 100% i en global indexfond. Det faller absolut inom kategorin tillräckligt bra :slight_smile: Blir billigare än Lysa också.

2 gillningar

Då är jag med👍🏻.

Mattias gav dig en väldigt bra beskrivning🙌🏻på skillnader mellan Lysa och Lf vad gäller bredd mm samt också en del funktioner som Lysa erbjuder men som du inte får genom att enbart investera i fonden Länsförsäkringar Global Index.

Jag använder själv Lysa. Gillar dem skarpt och tycker både produkten/tjänsten är kanon. Trevlig och bra support också👍🏻.

Vidare är jag inne på Mattias linje om att en billig, bred Global Indexfond är ett bra val.

Mm men det stör mig fortfarande att lysa är dyrare än Storebrand global all countrys som också innefattar småbolag.

Fast Storebrand har ju knappt några småbolag alls om man jämför med Lysa. Storebrand har främst stora och medelstora bolag. Ska Lysa inte ha nåt betalt för själva tjänsten (med allt de erbjuder förutom själva fonderna) då tänker du? Bara ta betalt för fondavgifterna? Hur ska de då tjäna pengar och överleva som bolag och kunna erbjuda en produkt?

3 gillningar

Det är väl mer att jag bara nyttjar aktiedelen och inget annat i lysa. Men säkert bra som introduktion till sparande.

Lysa är en slags fond-i-fond lösning dvs en fond som bla investerar dina pengar i andra fonder samt erbjuder andra tjänster /funktioner som givetvis kommer med en kostnad.