Lysa eller en globalfond?

Har velat lägga in mina pengar på nån slags global fond, Men sen så fick jag tipsen att lägga in det på lysa. Då började jag läsa om båda och vilken som var best men alla svar och argumentera om det här är så dåliga antingen så gör dom personliga attacker istället för berätta varför. Därför är jag här och frågar.

Vad skulle vara skillnad mellan 100% aktier på lysa än Avanza global eller länsförsäkring global, eller Swedbank Robur.

Vilken skulle vara bäst för mig har en lång sparhorisont. vet ej hur länge eller till vad men sparar tills jag får reda på det.

Är inte så snabb på sälja av saker även när det faller har haft investeringar som gick ner 98% men sålde aldrig och nu har det gått upp igen.

ge mig så mycket information ni kan. Tackar

Slarvigt sagt:

Lysa = 0,8 x ~95% av aktiemarknaden + 0,2 x 1% av aktiemarknaden = ~76% av aktiemarknaden

Globalfond = ~75% av aktiemarknaden

Så jag tycker båda är ungefär lika breda. Men Lysa viktar 20% mot Sverige och inkluderar globala småbolag och tillväxtmarknader.

Båda är 100% Aktier, vilken som vinner på sikt vet ingen.

Lysa har mer småbolag vilket kan leda till högre avkastning men till högre risk / volatilitet.

Avgiften är högre hos Lysa vilket äter mer av avkastningen.

Vill du i framtiden göra ISK-flytt mellan banker så går ju inte det för Lysas fonder finns ingen annanstans, medan om du har Länsförsäkringar Global kan du flytta hela fonden dit du vill.

Lysa är bra när du vill reglera mot räntor och du kan vara passiv för de ombalanserar åt dig.

Finns trådar sen innan kring Lysa vs Globalfond med för- och nackdelar där du kan läsa på ytterligare.

1 gillning

Så det spelar inte nån större roll i helheten nästan. VIlken av dom har du sparat i om du har gjort det ? och varför

Ja, de har många gemensamma innehav men exakt hur det kommer gå på lång sikt kan man inte veta.

Det vi vet nu är att 80% av Lysa är jättebred och 20% är jättesmal. Om det är bra eller inte får man bedöma själv. Jag tror inte 20% home bias hjälper så mycket om Sverige går superbra då ångrar man nog i alla fall att man inte haft 50-100% home bias som grannen har.

Jag har testat både globalfond och Lysa men fastnade aldrig för Lysa.

Jag kör nu med några olika globalfonder avanza, dnb mfl. Vill kunna ha samma upplägg i tjänstepensionen.

De är nåt med Lysa som jag inte kan sätta fingret på, jag har inte förtroende för dem att förvalta mina pengar.

Du bör göra din egna analys innan du väljer.

1 gillning

Jag har allt på lysa.
Det är bredare än globalfond, enkelt och ombalanseras automatisk till en låg extra kostnad.

2 gillningar

Jag började att spara i Lysa och har kvar det jag sparade där. Jag valde sedan att öppna ett ISK på Avanza och valde globala indexfonder där. Jag tror att en global indexfond kommer att ge bättre avkastning än Lysa därför månadssparar jag inte längre på Lysa.

Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A.
Vilken av dessa som kommer ge bäst direkt avkastning kan man inte veta. Väljer du en av dem så kommer du att få en bra fond.

Lycka till.

5 gillningar

Global hade gett dig lite mer i avkastning. Men lysa är mer utspridd. Vilket är därför lysa går något sämre än lf global som är just nu överlag en usa fond

Fördel med lysa är att de balanserar om mellan aktierna. Även vid 100% aktier. Och de är kvicka till och agera som när tex spiltan nekade folk att sälja sina investeringar under covid kraschen

1 gillning

Spiltans i och för sig idiotiska agerande gällde räntefonderna, inte aktiefonderna.

1 gillning

Ja så var det. Tack för att du påpekade.

Hur som helst så togs de bort från lysa när de väl kom åt pengarna. Så fördel lysa. Ja för mig i alla fall

1 gillning

Lysa är jättebra, jättebred, något litet dyrare än global indexfond.

Vill man ha både aktier och räntor är Lysa mycket smidigt, balanserar om automatiskt.

Global indexfond är jättebra, inte fullt lika bred som Lysa, något billigare, kanske högre avkastning än Lysa??? Men det vet man ju aldrig.

1 gillning

valen var mellan nån av dom tror inte det finns så stor skillnad mellan länsförsökring global och avanza global när det gäller avkastning. så ska bara läsa mer på filosofin bakom dessa och små detaljerna, men just nu så är dom valen.

1 gillning

Tror avkastningen och avgiften kommer göra stor skillnad efter några år. har sett att visa lysa kontont har växt 40-50% i 5 år medans avanza global har växt 78% även länsförsäkring global.

För att ha en sån stor skillnad måste jag få nått väldigt speciellt tillbaka. men känns som jag inte får det från lysa.

1 gillning

Undviker lysa helt då jag föredrar att få bestämma sjölv över hur mycket homebias jag vill ha.

Samt äger jag aldrig räntefonder så då blir den tjänsten överflödig för min del.

1 gillning

börjar känna samma sak just nu. inte bara det men skillnaden på avkastningen mellan lysa och avanza global är för stor. runt 50% i 5 år för lysa och 78% för avanza

2 gillningar

Jag lämade savr för någon månad sen och lysa förra veckan. levler fondo avanza & nordnet kvar. Jag köpte lysa pga RT som nybörjare. Idag känns deras tjänst överflödig för mig när jag lärt mig måttligt mer. Lysas portfölj var den portföljen med lägst avkastning av mina tidigare sju portföljer som nu är fem. Säger i och för sig inte så mycket pga kort mätperiod men det var i alla fall inte till lysas fördel.

Lysa kan nog passa vissa investerare perfekt.

1 gillning

Jag tänker att den dagen det är dags att sluta spara och börja leva på sitt kapital och ha räntefonder i sitt sparande så passar Lysa perfekt. Man kan enkelt göra månatliga uttag, justera andel räntor och som jag skrev innan, automatiskt ombalansering.
Fram till FIRE blir det enbart global & svensk indexfond + buffert på sparkonto med ränta för mig tror jag.

1 gillning

Jag har 60% investerat i DNB Global Index på Nordnet. 20% var på Avanza LF Indexnära och Lysa 80/20.

Ja, det är ungefär samma innehav i alla tre. Men jag tänker att om det blir något strul med en av bankerna eller en av fonderna, har jag tillgång till de andra.

3 gillningar

Är det verkligen rätt att säga att Lysa är bredare när dom har 20% home bias?

Edit

Om ni säger att Lysa är bredare trots 20% home bias, om det var 99% home bias, fortfarande bredare?

3 gillningar

Faktiskt så är lysa på 78%

Själv är jag på 67% på 4 år och 6 månader. Satte in precis innan corona kraschen

1 gillning

Bredare än vad? Bredare än en global indexfond?
Lysas aktieportfölj innehåller ca 8000 bolag.
LF global innehåller ca 1300.