Jag har 50/50 i Lysa och på Avanza där LF global index och DNB global indeks är majoriteten av innehavet. Månadssparar lika mycket i båda plattformarna, så jag kan enkelt jämföra vilken som går bäst. Ska bli intressant att se utvecklingen!
Visst innehåller Lysa många fler innehav än LF Global, men är bredden verkligen ett argument när dom har 20% home bias?
Som jag skrev, är det verkligen bredd att ha många innehav om man kraftigt överviktar ett fåtal av dom som egentligen bara utgör 1% av marknadsvikt?
Eller om man vill överdriva det mer:
99% Telia och 1% global indexfond i botten.
Fonden är ju bred.
Synd att det inte är valbart om man vill ha övervikt sverige, eller inte. Vore mer intressant med en renodlad globaldel, men som var ännu bredare med småbolag i EM.
Justeringen kunde också fungera som räntedelen, dvs, man kan ställa in procentuell fördelning själv.
Jag anser att bredden är ett argument för lysa.
Tror att även home bias delen av lysas portfölj är bredare än vad man med rimliga medel kan sätta ihop själv om man väljer att ha home bias.
Men jag håller med om att globalt+home bias inte är jämförbart med 100% globalt och vice versa. Det är helt enkelt olika produkter.