Ett försök att köpa hela aktiehöstacken med ETF:er

Min utdelningsportfölj, som jag månadsparar i. Inget courtage på min Tyska depå och lön i EUR. :blush:

2 gillningar

Men om jag köper en svensk, vanlig fond som följer msci world ingår väl valutaväxling i fondavgiften? Så om jag har en etf och en vanlig fond som båda kostar 0,2 i förvaltningsavgift men måste växla till euro för att köpa etf:en så blir det rimligtvis dyrare?
Vart hittar en svensk billigt courtage för att handla utländska etf:er i realtid?

Courtagefritt månadspararande på Nordnet ETF - Vad är en ETF? - Tips och inspiration | Nordnet

Nyckelord “ingår” :wink:

Inte för att jag är så insatt i Nordnet men om jag fattat rätt köper man inte i realtid när man månadssparar courtagefritt?
Du får gärna utveckla om valutaväxling.

Jo, du har rätt. Jag fokuserade mest på courtagefritt. :wink:

Med risk att förvirra dig (och mig) ännu mer låter jag bli att utveckla om växlingsavgift. Men finns ett bra inlägg (och tråd) här

Tack snälla för svar. Låter spännande. Men har jag tolkat det rätt som att det bästa om man handlar i dessa fonder är att investera en klumpsumma och sen bara låta den ”växa”, hellre än att vecko/månadsspara? Med tanke på avgifterna för sälj och köp?

Edit: såg att man kunde köpa courtagefritt på Nordnet enligt @Jbl :sweat_smile:
Men avanza har inte etf:er va?

Jo, avanza har etf:er. Så fungerar ETF:er (börshandlade fonder)
Om du handlar courtage fritt på nordnet sker inte köp och sälj på en sekund så en fördel borta.

Ja, det är ju den stora frågan jag själv funderar på, är själv inte all in etf:er men det är intressant. @Alec tipsade om att månadsspara i vanliga, liknande fonder och köpa etf:er för de pengarna en gång per år i en annan tråd.

1 gillning

Alternativet är att handla ETFer via Kiwitrader.

Kolla även in denna tråd på forumet, MattiasA90 har gjort ett jättejobb med portföljer på ovan nämnda tjänst och jämför utveckling med Lysa, basportföljen etc. Väldigt läsvärd! :slight_smile:

2 gillningar

Men det är väl samma sak där, man handlar väl inte i realtid? Eller har jag missat nåt @MattiasA90? Dessutom tycker jag utbudet av etf:er är skralt så många av fördelarna finns inte kvar

1 gillning

Nej inte i realtid så det har du helt rätt i. Finns etf:er som har gratis courtage och växlingsavgift vid köp för att få ett billigt månadssparande.

Tror det finns runt 200st olika etf:er samt en lång önskelista i den här tråden.

Tror de jobbar för fullt med att utöka antalet fonder. Finns ju även aktier som går att fraktionshandla och månadsspara i.

1 gillning

Efter hur jag förstår inlägget du länkade stämmer mitt räkneexempel. Både en vanlig fond(handlad i sek) och en etf(handlad i euro), båda följande msci world har interna växlingsavgifter som påverkar nav-kursen. Kostar då båda 0,2% i förvaltningsavgift men du måste betala valutaväxlingsavgift för att köpa etf:en i euro borde detta bli dyrare. Visst blir det ingen intern växlingsavgift till fondens innehav i euro men över 88%(snabbt räknat, inga exakta siffror) av msci world handlas inte i euro.