Strategier som egenföretagare i eget AB

Mitt namn är Andreas och jag är 42 år. Jag är gift och har fyra barn i åldrarna 4-8 år.

Jag har efter ett antal år som anställd i min bransch äntligen tagit steget att jobba helt och hållet som konsult via mitt egna AB. Bolaget har varit igång sedan 2019 då jag på en mindre deltid ändå jobbat som konsult parallellt med min anställning.

Det dyker upp många frågor i mitt huvud om hur man på bästa sätt ska optimera sin ekonomiska situation såväl i dagsläget som i framtiden. Jag ber om ursäkt redan i förväg om att det blir tusen frågor.

Jag hade tänkt skriva här hur jag tänkt gå till väga och hur jag tänker kring olika strategier. Jag vore oerhört tacksam för alla kloka människors tankar på detta forum.

Investeringar.

Jag har sparat undan ca 1100 tkr som ligger i en KF i Avanza. Detta är tänkt att vara mitt pensionssparande. Pengarna är i huvudsak i dagsläget investerat i aktier.

AMD, Alphabet, Amazon, Atlas Copco, Berkshire Hathaway, Blackrock, Bure Equity, Carl Zeiss, Getinge, Goldmann Sachs, Hexagon, Hexpol, Industrivärden, Investor, Kinnevik, Latour, Lundbergföretagen, LVMH, Microsoft, Nemetschek, Nibe, Nvidia, SBB, Sartorius Biotech, SCA, SKF, Svolder, Tesla, Volvo.

Jag tycker att det är kul att titta över mitt innehav emellanåt men är på inget sätt dagligdags aktiv i min förvaltning. I dagsläget med en del arbete i företaget och små barn har jag inte heller ambitionen att lägga mycket tid på förvaltningen. Hur det ser ut i framtiden får man se.

Jag planerar att investera ca 300-400 tkr årligen.

Jag försöker att läsa på när jag kan och läser lite grann om utdelningsaktier för tillfället och är sugen på att investera löpande i bolag med högre utdelning vars utdelning jag återinvesterar.

Potentiella värdepapper jag har funderingar på att investera i är: Storbanker, Tele2, Resurs, Clas Ohlson, Novo Nordisk, Axfood, Skanska,

Jag vill gärna gå in mer på andra marknader men USA får tyvärr vänta med tanke på hög dollar i dagsläget.

Det nämns även en del om indexfonder som ett bra alternativ för långsiktiga investeringar. Vad är er åsikt om indexfonder och vilka fonder föredrar ni i så fall. Hur stor andel av investeringen anser ni ska ligga i fonder respektive aktier?

När det gäller bulken av mina investeringar föredrar jag hellre lägre stabil tillväxt år efter år än mycket upp och ner.

Vad har ni för tankar generellt om vilken investeringsstrategi man ska ha?

Som tidigare nämnt ligger alla mina investeringar i en KF idag. Jag har dock funderingar på att investera i aktier och fonder i en AF som ett komplement till min KF. Anledningen till detta är att det i dagsläget och förhoppningsvis även i framtiden är skattemässigt fördelaktigt att betala ut lön till sig själv som pensionär med lägre arbetsgivaravgift. Detta även om jag i denna ålder eventuellt inte arbetar aktivt i bolaget. Löneuttaget vill jag i så fall kvittera mot vinsten vid försäljning av mina värdepapper i en AF samt vinsten vid återförande av periodiseringsfonderna för respektive år.

Vad är er åsikt om detta upplägg?

Jag har varit inne på att börja tjänstepensionspara men ska jag vara helt ärlig så ser jag inte riktigt meningen med det eftersom de blir uppbundna under ett antal år och då jag själv äger mitt bolag och har pengarna i mitt bolag så kan jag få tillgång till dessa om det skulle behövas oavsett vilken situation det må vara. Jag är som tidigare nämnt gift med gemensamma barn men det finns ett äktenskapsförord som säger att mitt AB är min enskilda egendom vid skilsmässa. Dock om jag skulle gå bort tillfaller bolaget min fru som jag har fullt förtroende för fördelar kapitalet mellan sig själv och våra barn.

Strategier gällande lön och aktieutdelning

Mitt bolag räknar jag med kommer att omsätta ca 2100 tkr per år.

I dagsläget tar jag ut en lön på 51 tkr innan skatt (gräns för statlig skatt).

Jag avsätter max till periodiseringsfond vid slutet av varje räkenskapsår.

Jag hade inte tänkt ta ut aktieutdelning årligen ur bolaget såvida det inte finns något behov av något större privat inköp. Eftersom man kan spara utdelningsutrymmet löpande och att det skattemässigt är fördelaktigt tänker jag att jag inte nödvändigvis behöver ta ut dessa pengar så fort det går.

Tänker jag helt fel? Är det något jag har missat?

Holdingbolag?

Något annat jag har tänkt på är att försöka maximera möjligheten till aktieutdelning över tid genom att starta ett holdingbolag.

Jag måste dock säga att jag inte har hunnit läsa på i större detalj gällande reglerna kring holdingbolag och aktieutdelning. Finns det någon här som ligger på svaret och skulle vilja dela med sig?

Skulle man tex kunna starta ett holdingbolag och låta detta äga tex 50% av mitt AB. Den andra hälften skulle jag då äga som privatperson. Skulle man då tex kunna ta ta ut hälften av schablonbeloppet till holdingbolaget varje år (som ägs till 100% av mig) som jag sedan skulle kunna privat ha som ett sparat utdelningsutrymme år för år. Dock vet jag inte hur man skulle kunna föra över pengar (skattefritt) från mitt AB till mitt Holdingbolag som jag så småningom kan ta ut som aktieutdelning i holdingbolaget? Finns det möjlighet till det?

I mitt AB som jag då privat äger till 50% hade jag tänkt spara utrymme för aktieutdelning enligt huvudregeln.

Går det att göra så? Eller finns det någon annan här inne som står med svar på denna fråga?

Några andra tankar eller ideer som dyker upp när ni läser min text?

Tacksamma hälsningar

Andreas

Eftersom du frågar på det här forumet kommer de flesta säga att borde ligga 100% i indexfonder. Inget fel med det men psssst, jag ligger 100% i aktier. :wink:

En AF kan vara en nackdel i två scenarior som jag ser det. Har du byggt upp periodiseringsfonder över lång tid är det i första hand de som behöver kvittas mot lönen när du trappar ned. Om du vill avsluta företaget i förtid, exempelvis via 5:25, kan du tvingas realisera vinsterna och därmed skatta. Tvingas du realisera vinsterna av olika anledningar utan att kunna kvitta dem mot utgifter, är AF inget bra alternativ.

Själv kör jag allt i en KF men läs gärna den här tråden för fler åsikter.

Ja, här skulle jag säga att du tänker fel. Om börsen stiger med 7-8 % i snitt över tid och utdelningsutrymmet endast ökar med 2-3 % så binder du ett större och större kapital i bolaget. Det finns ingen skattefördel här. Här är det bättre att lyfta över kapitalet till den privata sidan så tidigt som möjligt och investera privat. Sedan vet vi inte heller hur länge 3:12-reglerna kommer finnas kvar. I princip alla partier vill förändra dem.

Jag ser ingen större poäng med det här upplägget så vidare du enbart driver ett bolag. Det blir mer administration och utgifter. I utbyte kan du skydda dina tillgångar men frågan är om du verkligen behöver det här skyddet som egenkonsult.

Hej Andreas,

Först och främst känns det som att du lyckats bra med ditt sparande. Hur dessa ska investeras finns en mängd personer som är duktigare på detta än mig på detta forum så jag släpper dessa delar. Min gissning är att indexfonder kommer vara det generella tipset.

Om jag tolkar dig rätt så är ditt kapital investerat i en kapitalförsäkring i ditt bolag. Här kan jag dock ha tolkat din text fel men OM detta är fallet så är det en aspekt så du bör ha med dig.

Kapitalförsäkringar i ditt bolag är inte en avdragsgilla kostnad i ditt bolag. Det betyder att du löpande
skattar på denna (bolagsskatt - just nu 20,6 % av årets insättningar).

Har du insättningar på 100tkr läggs dessa in som en ej avdragsgillkostnad. Detta ökar din vinst med 100tkr och ger därmed en skatteeffekt på 20,6tkr för det året. Den stora grejen som banker anser är en fördel är att man investerar ej beskattat kapital. Detta blir för mig jävligt märkligt då man faktiskt skattar just sin bolagsskatt på investerat kapital.

Ersättningen är inte heller skattepliktig när den faller ut. Jag bifogar en länk nedan som visar lite hur kapitalförsäkringar hanteras inom bolag. Du slipper dock vinstskatt, kapitalavgifter och slipper redovisa köp/säljtransaktioner inom försäkringen. Detta är de stora fördelarna.

Är den tecknad med dig som privat förmånstagare är försäkringspremien en skattepliktig förmån.

Använder du istället ett klassiskt konto behöver du hantera köp & sälj. Deklarera allt men bara betala på dina vinster. Ger vinsten en lägre skatteeffekt än 20,6% av investerat kapital bör du tjäna på detta upplägg. Det kräver långt mer jobb dock.

Jag försöker mig på ett räkneexempel nedan - investeringen är på 100tkr

Skatt på KF = 20,6 % av investerat kapital → 20 600kr.
Skatt på AK = 30 % på din kapitalvinst. Om vi ska skatta ett belopp högre än 20 600 bör avkastningen behöva bli högre än 68 667kr alltså 69 procent slarvigt avrundat. Detta med logiken 20 600 / 0,3. (Tänker jag galet här?).

Räknar du med en avkastning över tid på 69 % tjänar du på KF. Då har jag dock inte räknat med den avkastningsskatt på kapitalet som en KF tar. Denna uppgår till 1 % av ditt värde vid årets ingång + statslåneräntan (dock alltid som lägst 1,25 %) vilket idag innebär 2,94 %. Detta beskattas sedan med 30 %.

Var innehavet 100 tkr vid ingången - inga insättningar under året hade du fått en avkastningsskatt på: 100 000 *2,94% * 30% = 882kr. Effektiv skatt därmed ca 0,88 i dagsläget på hela ditt innehavsvärde.

Jag brukar normal inte anse att en kapitalförsäkring inom ett bolag är det vettigaste att jobba med till följd av dessa saker. Har din redovisningskonsult / du själv hanterat detta korrekt tidigare år i din skatteberäkning?

Är du långsiktig och räknar med stor värdeökning - ligg kvar i KF.

Har du denna kapitalförsäkring privat - skit i texten ovan.

Rörande Holdingbolag - jag personligen ser inte de stora fördelarna med att skapa ett sådant ur ett utdelningssyfte idag. Du äger redan 100 procent vilket gör att du redan har max effekt av utdelningsutrymmet. Rörande ägandet så låt holdingbolaget äga 100 % av ditt dotterbolag i sådana fall. Du själv äger ju iaf 100 av holdingbolaget så finns inget anledning av fördela ägande mellan dig själv och dig själv.

De fördelar jag ser som finns är dock:

Om du tänkt sälja bolaget i framtiden - du behöver nämligen inte skatta för vinsten du gör vid en försäljning i sådana fall. Detta räknas som en “näringsbetingad andel” och ingen vinst sker vid försäljningstillfället. Detta går dock att styra upp närmare ett potentiellt försäljningstillfälle. Den stora fördelen med att skapa bolaget tidigt är att du har tid att bygga upp din K10 här. På så sätt kan du få ut en större andel av din vinst till låg beskattning tidigt.

Du kan använda holdingbolaget för att förvalta kapitalet. På så sätt särskiljer du aktiv verksamhet och investeringsverksamhet. Innebär dock extra jobb med ett bolag till.

Då du idag plockar en lön kring 51tkr bör du använda huvudregeln för din 3.12 beräkning. Jag personligen tycker du ska ta utdelning från företaget. På så sätt tryggar du dessa som dina privata pengar. Så länge pengarna är kvar i bolaget är det helt enkelt inte dina. Skulle du av någon anledning bli stämd eller liknande riskerar du dessa pengar - med dessa i privat sparande är de skyddade från detta. Mitt råd är därmed - ta ut så mycket du kan från bolaget och spara privat. Det är då dina pengar, inte bolagets.

Rent teoretiskt kan du ta din lön från Holdingbolaget, fakturera dotterbolaget för att täcka dessa kostnader och lämna utdelning på resterande belopp. Du samlar då kapital i holdingbolaget, bygger K10an från huvudregeln och skapar en bra grund för när du ska sälja.

Då du driver bolaget som egenkonsult bör det dock inte finnas något att sälja då jag antar att du vid detta tillfälle tänkt att sluta jobba själv :wink: Något egentligt värde finns då inte i bolaget då det är du som konsult som är värdet. Därmed faller en stor del av resonemanget ovan.

Hoppas du får någon nytta av detta :slight_smile:

1 gillning

Ja, nu är jag inte riktigt med på din beräkning. Du betalar inte bolagsskatt på en KF. Däremot investerar du redan beskattat kapital precis som med en AF. Därmed är det avkastningsskatten som bör vägas mot vinstskatten och inte bolagsskatten. På en AF är inte vinstskatten 30% för ett aktiebolag utan 20,6%. 30% gäller privatpersoner.

Tänk även på de regniga åren.

Strategin bör täcka scenarion som är jobbiga också. Om du räknar med 2,1 MSEK i omsättning låter det som att du tagit aktuellt timarvode (1200kr/h? :wink:) och räknat gånger 1750 h.

Över tid kommer du ha perioder med bortfall av timmar (VAB…), lägre timtaxor… Men förstås också troligen stunder med ännu bättre tider!

Poängen är att dina medel i företaget och privat bör klara alla scenarion. Med nuvarande höga intjäning kommer du snabbt ha bra buffert i bolaget, då gäller bara att se till att lagom mycket medel är disponerade på ett sätt så att de kan utnyttjas för att täcka några tråkiga månader. (Om inte annat: ett avslutat uppdrag innan sommaren, sedan inte uppstart för det nya förrän september och fakturabetalning 60 dagar= pengar in först i december)

Jag kan ha snurrat till det här men bara för att börja i punkt 1.

• En företagsägd kapitalförsäkring, inbetalningar till dessa premier är en ej avdragsgill kostnad för ett företag?

Ja, överföringar till en KF är inte avdragsgilla men detsamma gäller en AF. Med andra ord kan man inte stoppa in allt överskott i ett aktie- och fondkonto på att så sätt undvika att betala bolagsskatt.

Däremot är pensionsförsäkringar avdragsgilla men då åker man på särskilt löneskatt (SLP) istället och beskattas dessutom vid uttag.

Så om vi sätter in 100tkr i en KF - hur ska vi hantera detta i bolagets deklaration för året?

Att insättningar på ett aktie/fondkonto inte var avdragsgill visste jag inte. Jag trodde detta redovisades som en ren omföring mellan tillgångsslag i redovisningen och att syftet istället var att betala skatt på de vinster bolaget gör vi försäljning av de värdepapper som man investerar i. Därmed beskattning vid vinst och att själva överföringen i sig inte genererar i en ej avdragsgill kostnad.

Själva grejen men ej avdragsgilla kostnader är ju att de sedan genererar ej avdragsgilla intäkter i sin tur. Från ett AF konto ska vi väl sedan beskatta vinsten?

Bokför det som en överföring till KF, tillgångsslaget ändras till anläggningstillgångar (?).

Sen behöver man inte (Ska inte t.o.m tror jag) rapportera in när KF ökar i värde heller.

Alla pengar som åker in på en KF är skattade och klara, alla pengar som kommer ut ur en KF är skattade och klara, i och med att skatten dras direkt från KF och ingenting man betalar “vid sidan”.

AF konto måste man bokföra och beskatta vinst på varje transaktion, asjobbigt om du frågar mig :sweat_smile:

Den verifikationen blir helt korrekt. Men det beror väl på HUR kapitalförsäkringen är utformad? Det är nog jag som gått bort mig helt här då kapitalförsäkringen bara träffar resultaträkningen OM den är som säkerhet för en pensionsutfästelse. I övrigt jobbar vi bara förändring av tillgångsslag precis som @Robert_G är inne på.

Du har helt rätt i att du inte ska rapportera förändring i KF i din bokföring (givet att du redovisar enligt K2). Du får enligt K3 men då ska förändringen anses vara “bestående”.

Jag som gått bort mig helt här - tack för de kloka påpekandena :slight_smile:

Håller med dig - undviker detta så mycket jag kan personligen :smiley: Blir bara en massa jobb.

Hej!

@Robert_G

En AF kan vara en nackdel i två scenarior som jag ser det. Har du byggt upp periodiseringsfonder över lång tid är det i första hand de som behöver kvittas mot lönen när du trappar ned. Om du vill avsluta företaget i förtid, exempelvis via 5:25, kan du tvingas realisera vinsterna och därmed skatta. Tvingas du realisera vinsterna av olika anledningar utan att kunna kvitta dem mot utgifter, är AF inget bra alternativ.

Själv kör jag allt i en KF men läs gärna den här tråden för fler åsikter.

Tack för ditt svar!
Jag köper absolut det du säger om nackdelarna med att behöva realisera vinsterna i förtid. När det gäller anledningar till att realisera vinsterna i förtid. Av vilka anledningar tänker du att jag kan behövas göra detta? Jag har inte riktigt funderat på potentiella scenarier. Tänker du om man blir allvarligt sjuk och inte vill/kan arbeta mer och vill avsluta företaget tidigare för att få ut pengarna? Vilka andra anledningar?

När det gäller att kvittera periodiseringsfond mot lön tänker jag att det jag kan sätta av till periodiseringsfond årligen inte kommer upp i någon större summa att kvittera av mot lön (från 66 års ålder). Men absolut, vill jag/måste jag avsluta företaget i förtid blir jag tvingad till att realisera denna vinst. Dessutom har jag årligt utdelningsutrymme därtill så det kan ju bli en lite slant ändå kombinerat med allmänna pensionen. Resonerar jag rätt?

@Robert_G

Jag får göra lite mer research gällande fördelningen men är inne på att köra en bredare aktieportfölj. Min investeringshorisont ligger på 18-20 år. Med en bredare portfölj och denna investeringshorisont tänker jag mig att utvecklingen sannolikt kommer att bli stabil och god. Men visst. Man vet ju aldrig vad som kommer att hända.

Vad är din åsikt gällande utdelningsaktier?

Jag förstår vad du menar. Klok tanke. Om jag tolkar dig rätt så är det bättre att få en större värdeökning i den privata investeringen. Detta för att det inte finns någon gräns privat för hur mycket jag kan plocka ut med oförändrad beskattningsnivå. ISK kontra AF privat med 30% beskattning. Jag tänker mig sannolikt en ISK för min del i första hand för investering privat.

Hej!

Tack för input. Jag ska absolut försöka tänka på även sämre scenarier såväl privat som i företaget. Livet går ju som bekant både upp och ner :slight_smile: I dagsläget jobbar jag ca 80%. Slutar tidigare två dagar i veckan för att kunna hämta barnen tidigare från skola och förskola. Det finns nog utrymme för att det kan gå både bättre och sämre yrkesmässigt.

Stort tack för din input!

Jag låter dig själv besvara frågan med ett annat scenario nedan. :slight_smile:

Det är just det här som är problemet. Man vill ju inte tvingas till att realisera vinsten. Själv har jag en passiv inkomst i bolaget nu för tiden vilket talar emot en AF för mig.

Så kan det ju vara förstås. Det beror lite på vilka överskott man har att röra sig med. Tänk på att när du återför en periodiseringsfond efter 6 år kan du periodisera om delar av så med tiden kan de växa till sig mer än idag.

Jag har ingen direkta åsikter. Det finns säkert bättre trådar här på forumet om det.

Super!

Tack!

Kan inte kommentera din aktieportfölj utan att känna till viktning. Personligen hade jag inte ägt Atlas då det redan är en stor del av investors innehav, osv.

Växelkursen bör inte styra dina investeringsbeslut.

Varför jaga utdelningsaktier? De bolagen har inte en bättre framtid bara för att de delar ut mycket av sin vinst, eller har gjort det historiskt. Du äger Berkshire, som aldrig delat ut en spänn, men levererat 20 % per år i 100 år. I rätt investerares eller entreprenörs händer gör vinsten större nytta över tid.

Jag tycker att din portfölj ser spännande ut! Blir dock mer än heltid för att hålla koll på de individuella innehaven mer noggrant.

Intressant med LVMH, jag är själv för partisk mot att jag tycker det är för dyra grejer som jag själv aldrig köper så av den anledningen skulle jag inte överväga aktien (har jag tänkt), men kursutvecklingen och marginalen ser ju väldigt bra ut. De har en enorm bruttomarginal men också enorma försäljningskostnader, de kommer väl aldrig komma undan kostnaderna för sina lyxbutiker på Champs Elysees och Biblioteksgatan. Förmodligen utgör deras lyxprodukter en vallgrav av ett slag. Svårt att slå sig in och konkurrera där. Folk skuldsätter sig gärna för att gå runt med en Louis Vuitton.

Om jag varit du hade jag sålt Atlas, Volvo, Tele2, Swedbank, SSAB, SKF, SCA, Handelsbanken, SBB, Avanza Zero, Ericsson och Castellum för att istället köpa mer investor, lundbergs och kinnevik. Jag hade sålt Nio och köpt Tesla för pengarna. Jag hade nog också sålt Robur ny teknik, BlackRock, Goldman, Danske Global och HB USA för att istället köpa Berkshire, Alphabet och Microsoft.

Tycker ändå du har en ganska bra trebent fördelning med svensk industri, amerikansk folksjäl och tech samt spännande och trygga europeiska bolag så som LVMH och Novo nordisk och Maersk. Med en rejäl % i deg-konto eller andra räntor så får jag en bra känsla av innehaven. Eventuellt kanske en idé att göra portföljen fembent med cash/bonds, global index, svensk industri samt europeiska guldkorn någorlunda lika fördelat?

Vad har du för CAGR på portföljen och hur länge har du haft den?

Hej!

Tack för dina tankar.

Jag är som sagt en nybörjare gällande investeringar men försöker att lära mig.

Jag har väl i grund och botten samma åsikt som dig gällande lyxvaror men tyvärr är det en bransch som jag tror alltid kommer att leverera.

Min placeringshorisont är på 18-20 år och jag tänkte att mer bredd förhoppningsvis till viss del kan jämna ut fluktuationer. Dock gör bredden det svårt att hålla optimal koll. Jag borde nog renodla den.

Angående utdelningsaktier håller jag med dig att i rätt händer blir resultatet bättre över tid. Men de bolag som hellre ger utdelning kanske är i en annan fas i sin mognad och i vissa specifika branscher där återinvestering inte görs med samma syfte.
Det jag tänkte var att det vore bra med regelbundna utdelningar som kan både användas för återinvestering men även att leva på utan att sälja av sina värdepapper. Det känns som det bär emot att avveckla värdepapper den dag jag ska försöka leva på mitt innehav men jag vet inte.

Vad menar du med en rejäl % i deg-konto?

Skulle du vilja utveckla med potentiella innehav att göra portföljen fembent med cash/bonds, global index, svensk industri samt europeiska guldkorn? Vad tänker du rent praktiskt på för fonder och bolag?

Tesla har jag funderat på att utöka.

Hur ser ditt innehav ut och hur länge har du varit igång?

Ca 4,5 år sedan jag började investera via Avanza. Jag har successivt lagt in vad jag har kunnat under åren. CAGR ligger på drygt 10%.