Mitt namn är Andreas och jag är 42 år. Jag är gift och har fyra barn i åldrarna 4-8 år.
Jag har efter ett antal år som anställd i min bransch äntligen tagit steget att jobba helt och hållet som konsult via mitt egna AB. Bolaget har varit igång sedan 2019 då jag på en mindre deltid ändå jobbat som konsult parallellt med min anställning.
Det dyker upp många frågor i mitt huvud om hur man på bästa sätt ska optimera sin ekonomiska situation såväl i dagsläget som i framtiden. Jag ber om ursäkt redan i förväg om att det blir tusen frågor.
Jag hade tänkt skriva här hur jag tänkt gå till väga och hur jag tänker kring olika strategier. Jag vore oerhört tacksam för alla kloka människors tankar på detta forum.
Investeringar.
Jag har sparat undan ca 1100 tkr som ligger i en KF i Avanza. Detta är tänkt att vara mitt pensionssparande. Pengarna är i huvudsak i dagsläget investerat i aktier.
AMD, Alphabet, Amazon, Atlas Copco, Berkshire Hathaway, Blackrock, Bure Equity, Carl Zeiss, Getinge, Goldmann Sachs, Hexagon, Hexpol, Industrivärden, Investor, Kinnevik, Latour, Lundbergföretagen, LVMH, Microsoft, Nemetschek, Nibe, Nvidia, SBB, Sartorius Biotech, SCA, SKF, Svolder, Tesla, Volvo.
Jag tycker att det är kul att titta över mitt innehav emellanåt men är på inget sätt dagligdags aktiv i min förvaltning. I dagsläget med en del arbete i företaget och små barn har jag inte heller ambitionen att lägga mycket tid på förvaltningen. Hur det ser ut i framtiden får man se.
Jag planerar att investera ca 300-400 tkr årligen.
Jag försöker att läsa på när jag kan och läser lite grann om utdelningsaktier för tillfället och är sugen på att investera löpande i bolag med högre utdelning vars utdelning jag återinvesterar.
Potentiella värdepapper jag har funderingar på att investera i är: Storbanker, Tele2, Resurs, Clas Ohlson, Novo Nordisk, Axfood, Skanska,
Jag vill gärna gå in mer på andra marknader men USA får tyvärr vänta med tanke på hög dollar i dagsläget.
Det nämns även en del om indexfonder som ett bra alternativ för långsiktiga investeringar. Vad är er åsikt om indexfonder och vilka fonder föredrar ni i så fall. Hur stor andel av investeringen anser ni ska ligga i fonder respektive aktier?
När det gäller bulken av mina investeringar föredrar jag hellre lägre stabil tillväxt år efter år än mycket upp och ner.
Vad har ni för tankar generellt om vilken investeringsstrategi man ska ha?
Som tidigare nämnt ligger alla mina investeringar i en KF idag. Jag har dock funderingar på att investera i aktier och fonder i en AF som ett komplement till min KF. Anledningen till detta är att det i dagsläget och förhoppningsvis även i framtiden är skattemässigt fördelaktigt att betala ut lön till sig själv som pensionär med lägre arbetsgivaravgift. Detta även om jag i denna ålder eventuellt inte arbetar aktivt i bolaget. Löneuttaget vill jag i så fall kvittera mot vinsten vid försäljning av mina värdepapper i en AF samt vinsten vid återförande av periodiseringsfonderna för respektive år.
Vad är er åsikt om detta upplägg?
Jag har varit inne på att börja tjänstepensionspara men ska jag vara helt ärlig så ser jag inte riktigt meningen med det eftersom de blir uppbundna under ett antal år och då jag själv äger mitt bolag och har pengarna i mitt bolag så kan jag få tillgång till dessa om det skulle behövas oavsett vilken situation det må vara. Jag är som tidigare nämnt gift med gemensamma barn men det finns ett äktenskapsförord som säger att mitt AB är min enskilda egendom vid skilsmässa. Dock om jag skulle gå bort tillfaller bolaget min fru som jag har fullt förtroende för fördelar kapitalet mellan sig själv och våra barn.
Strategier gällande lön och aktieutdelning
Mitt bolag räknar jag med kommer att omsätta ca 2100 tkr per år.
I dagsläget tar jag ut en lön på 51 tkr innan skatt (gräns för statlig skatt).
Jag avsätter max till periodiseringsfond vid slutet av varje räkenskapsår.
Jag hade inte tänkt ta ut aktieutdelning årligen ur bolaget såvida det inte finns något behov av något större privat inköp. Eftersom man kan spara utdelningsutrymmet löpande och att det skattemässigt är fördelaktigt tänker jag att jag inte nödvändigvis behöver ta ut dessa pengar så fort det går.
Tänker jag helt fel? Är det något jag har missat?
Holdingbolag?
Något annat jag har tänkt på är att försöka maximera möjligheten till aktieutdelning över tid genom att starta ett holdingbolag.
Jag måste dock säga att jag inte har hunnit läsa på i större detalj gällande reglerna kring holdingbolag och aktieutdelning. Finns det någon här som ligger på svaret och skulle vilja dela med sig?
Skulle man tex kunna starta ett holdingbolag och låta detta äga tex 50% av mitt AB. Den andra hälften skulle jag då äga som privatperson. Skulle man då tex kunna ta ta ut hälften av schablonbeloppet till holdingbolaget varje år (som ägs till 100% av mig) som jag sedan skulle kunna privat ha som ett sparat utdelningsutrymme år för år. Dock vet jag inte hur man skulle kunna föra över pengar (skattefritt) från mitt AB till mitt Holdingbolag som jag så småningom kan ta ut som aktieutdelning i holdingbolaget? Finns det möjlighet till det?
I mitt AB som jag då privat äger till 50% hade jag tänkt spara utrymme för aktieutdelning enligt huvudregeln.
Går det att göra så? Eller finns det någon annan här inne som står med svar på denna fråga?
Några andra tankar eller ideer som dyker upp när ni läser min text?
Tacksamma hälsningar
Andreas