Med deg menar jag pengar, på sparkonto, en riskfri buffer i ditt sparande.
Jag kommenterade bara dina innehav utifrån mitt perspektiv. Jag tycker att du har tre av de här olika benen redan, ser rätt väldiversifierat ut, men jag tycker att du kan komplettera med global index (t.ex. avanza global) och ett sparkonto (det har du säkert redan). I övrigt kan jag inte tipsa om några speciella bolag, det finns många bra bolag, frågan är bara om de är till salu till ett bra pris. Jag vet inte. ![]()
Min portfölj ser ut så som nedan, några mindre onoterade innehav tillkommer. Ca 8 % pengar och obligationer syns inte i bilden. Tesla har blivit lite för stort, men jag tycker aktien är värd mer än 200 usd så jag väntar med att sälja av.
Du kan skönja global index, svenska investmentbolag, amerikanska konglomerat, samt mina egna bets bestående av Tesla, crispr-bolag och dataspelsbolag. Tillsammans med sparkonto utgör de mina fem pelare. Risken i min portfölj är hyfsat stor pga 92 % aktier, men jag siktar på >15 % cagr och bättre än globalt index. Jag har sparat på Avanza sedan 2005 eller så, men började fylla på med sparpengar från lön ca 2009.
Jag frågade om CAGR därför att jag tycker det är bra att utvärdera sig mot index. Det är inte värt arbetet att bygga upp en egen portfölj om man passivt i en billig indexfond kan få bättre eller lika bra avkastning (vilket är ett av det här forumets huvudbudskap att man riskjusterat faktiskt inte kan).