Utdelningsaktier eller indexfond?

Ingen av dem delar ut utdelningen. Båda återinvesterar utdelningen.

Tack, tänkte om det fanns utdelande bolag övh inom fonden, jag har dålig koll på vilka bolag som kör utdelning och inte.

Den absoluta majoriteten av företag har utdelning (det är ju till en första ordningens approximation anledningen till att man ens vill investera i en aktie och att aktier har ett värde, nämligen att företaget delar ut en del av vinsten löpande till ägarna)

3 gillningar

Gjorde en snabb sökning och runt 80% av bolag verkar ha utdelning.
T.ex bland de 500 största bolagen i USA så har 406 utdelning.

1 gillning

Det spelar ingen roll om bolagen delar ut eller inte. Irrelevant information.

Om du ska kunna få ut något vettigt belopp oavsett om du väljer utdelningsaktier eller fonder, så behöver du dels en mindre förmögenhet att stoppa in och dessutom en välmående marknad (där är vi uppenbarligen inte nu)… Det finns inga genvägar. Jobba, investera, jobba, investera… :weary::sweat_smile:

1 gillning

Detta är ett i alra högsta grad teoretiskt antagande. I realiteten finns ingen korrelation mellan utdelning och över tid minskande aktievärde. Det enda undantaget man kan se är precis runt x-dagen då en kortvarig volatilitet brukar synas.

De är långsiktigt garanterat perfekt kopplade.

Utdelning är bara att flytta pengar från bolagets konto till ditt konto. Alltså inga mer pengar tillkommer eller försvinner. Därmed måste de vara exakt korrelerade på sikt. Annars uppstår eller förstörs pengar långsiktigt ur tomma intet.

4 gillningar

Det är ju perfekt, ju. Då kan jag själv återinvestera utdelningen där den hör bäst hemma istället för att en klåfingrig styrelse ska börja ESG-placera delar av vinsten.

3 gillningar

Du kan göra vad du vill med utdelningen.

2 gillningar

Utdelning med modifikation. Jag använder ett stort antal utdelande aktier och ETF’er som en bas som ser till att betala ränta på min värdepappers belåning. Är av åsikten att alla Aktier och fonder jag köpt tidigare var fair value vid köptillfället. Så utdelning ovanpå mitt månadssparande återinvesteras där det gått sämst (största rean). skulle jag inte kunna bestämma mig för att återinvestera i något särskilt så letar jag efter nya värdepapper. Senast Montrose global Monthly Dividends :yum: kanske något överkåt på utdelnings-delen men det är även en del traditionella indexfonder inblandade :face_with_hand_over_mouth:

5 gillningar

När det gäller börshandlade tillgångar är utdelningen egentligen inte viktig, man kan ju lika gärna sälja. För onoterade aktier eller möjligtvis börsnoterade aktier med låg omsättning kan det däremot vara attraktivt att flytta från företagets konto till ditt konto.

Sen kan utdelning ge psykologisk fördel, man ser tydligt att ens investeringar ger avkastning vilket kan ge motivation att fortsätta spara/köpa. Vet att vissa försöker skydda sig från psykologiska misstag genom att ha mål att äga tex 1000 Investor-aktier istället för att sikta på ett visst belopp som rör sig hela upp och ned hela tiden. Då får man en kurva som alltid får upp så att säga.

1 gillning

Stämmer ej. Aktiers värde sätts av marknaden. Utdelning eller ej spelar ingen roll. En galet övervärderad aktie/bolag kan stiga snabbt efter utdelningen.

långsiktigt

Garanterat?

Marknaden prisätter bolag x.

Bolag y är identiskt och fortsätter vara det framöver med x förutom att det har 10 Miljoner på banken.

Det är ju annars världens enklaste arbitrage att köpa aktier innan utdelning och sälja efter.

1 gillning

Det finns inga identiska bolag. Min poäng var att visa bolag som värderas högt och är populära stiger snabbt och tar igen fallet efter utdelning. Dvs det är som om utdelningen inte skett kursmässigt.

Exempel:

Alternativ 1: du äger aktier värda 10 000kr.
De behåller alla vinster i bolaget och återinvesterar dem där.
Du har då aktier värda 10 000kr som du kan sälja helt eller delvis.

Alternativ 2: du äger aktier värda 10 000kr.
De delar ut 500kr till dig som du kan återinvestera eller spendera på annat sätt. Värdet på aktierna minskar då, allt annat lika, till 9500kr, eftersom 500kr har försvunnit ur bolagets kassa och gått ut till dig.
Du har 9500kr i aktier och 500kr i pengar = 10 000kr.

Du har exakt samma värde totalt sett och exakt samma möjlighet till att äga pengar resp. aktier i den proportion du önskar, genom att köpa eller sälja aktier efter behov.

Dvs. utdelning har ingen betydelse för dig, bortsett möjligen skattemässigt beroende på vilket skal du äger aktierna i. Är det investeringssparkonto eller kapitalförsäkring spelar det ingen roll.

Se även hemmagjord utdelning.

2 gillningar

En ej utdelande aktie, givet samma förutsättningar, hade stigit till samma kurs + det som delades ut. Aktiekursen hade då vart högre än den utdelade aktien. Eller?

2 gillningar