Nordeas Global är ganska dyr 0,91 tror jag sen har jag för mig att Nordea är lite speciellt för de har inte samma garantier som de andra bankerna så ett byte av bank lär ske inom kort, om inte garantierna har ändrats på sistone.
En läsvärd tråd. Du kan köra på Nordea Global Index Select A eller någon av de andra billiga globalfonderna om de finns att välja.
Vet ej vilka garantier du menar?
Umm, vad tänker du på där?
Sure huvudkvarteret ligger i Finland, men det är samma insättningsgarant och investerarskydd. Och Nordea är, likt våra banker, en så kallad G-SIB (Global Systemically Important Bank). Det betyder att de anses så viktiga för det globala finansiella systemet att de är föremål för betydligt hårdare krav och övervakning än mindre banker.
Bra tillfällen är nästan omöjligt. Har själv bara lyckats en gång med det. Och det var med netflix.
Sälja kan också bli mestadels chansning. Men kan planeras någorlunda om man har koll.
Tex har du investeringar i elbilar osv. Nyhet som rabbat indragen, försäljning avtar, elbilar säljs ej som planerat osv. Där har man tecken på att det kan vara dags och Sälja.
Eller som med fastighet.
Bolån upp. Nybygge avtar osv. De som sålde när de visste denna information i tid, sparade en hel del av sin avkastning.
Så vid försäljning kan det vara lite möjligt att någorlunda planerat det, med lite tur.
Vid insättning. Mja….. Man visste tex att netflix skulle ta över tv. Är ändå en chans man tar utan garantier.
Om du vill ha alternativ till aktier/fonder så kan ägande av sitt eget boende vara ett alternativ.
Fonder bör dock över tid slå bostadsägande, så fortsätt som du gjort tidigare i första hand. Bostad är generelt över tid en bra “defensiv” tillgång, som fungerar bra med hävstång (lån), men investera bara i bostad för eget boende i första hand
Den är hög på höga summor. Och då svider det extra om börsen backat.
Men börsen kommer alltid backa i perioder, det gör den i princip under någon period av varje år.
Sen kan man såklart spara allt på sparkonto i stället, men där får man betala mer skatt på vinsten och är garanterad att förlora pengarnas köpkraft.
Så ISK, en global indexfond och schablonskatten är ett bättre alternativ. Men man ska också vara medveten om riskerna och volatiliteten som börsen innebär.
Om man tycker det är jobbigt att det svider, så jobbar man på känslan, eller konsumera mera. Då slipper man obehaget av nedgångar, men blir heller inte rikare.
Vill du vara säker på att bara skatta på tillväxt så skaffa AF-konto istället. Då blir det som förr att du betalar vinstskatt på avkastningen när den realiseras (dvs. du säljer) och får skatteavdrag på förluster. medan pengarna ligger investerade betalar du ingen skatt. Överlag är det dyrare än isk men psykologiskt kanske det känns bättre.
Glöm inte fondskatten, som är en förmögenhetsskatt på 0,12% per år som AF-användare får betala.
Ah just det det glömde jag.
Tror ditt svar var menat till TS? Jag har inga problem med ISK-skatten. ![]()
Oj ja den hamnade helt fel.