Jag har inte gjort den flytten än.
Hur mycket mer har du kommit fram till att det kan ge i avkastning? I % då. Vad är fördelar och eventuella nackdelar?
SAF-LO är helt okej avkastning ändå om jag fattat rätt.
Berätta vad du vet ![]()
Jag tycker att AMF traditionell har gett lite låg avkastning över tid så det kändes som det var dags att någonting göra åt det hela. Har inte räknat på hur mycket bättre det skulle kunna ge utan följde råd från RT och småspararguiden.
Kan vara värt att sätta sig in i detta, de flesta rekommenderar fondförsäkring om du är under 55
Traditionell består ju av cirkus 50 % aktier resten är fastigheter, alternativa tillgångar samt räntebärande tillgångar
Avkastning i traditionell försäkring | amf.se
Jag bytte i år till LF fondförsäkring, har också SAF-LO
Jag är 30 år gammal. Har enbart aktiefonder, inga räntor, i en fondförsäkring hos AMF.
- AMF Global 68%
- AMF Sverige 12%
- AMF Småbolag 12%
- AMF Stilla Havet 4%
- AMF Tillväxtmarknader 4%
För en som inte är så insatt, eller “frågar åt en kompis” menar jag ![]()
Har i dagsläget ITP1 (och några gamla från sommarjobb etc). Vad jag förstår så är det via Avtalat.se (tidigare collectum) jag kan ändra min valbara del (som är 50%, resterade del är trad). I denna portalen kan jag inte välja de fonder som redovisas här. Något jag missat? Please enlighten me ![]()
På avtalat väljer du pensionsbolag, tex länsförsäkringar; när det är gjort och klart så kan du hos pensionsbolaget i sin tur välja bland deras valbara fonder.
Futur: Storebrand Global Plus A 100%, dåligt fondutbud men denna var det bästa jag hittade
Avanza: LF Global Index 100%
Swedbank (småbelopp efter deltidsarbete under plugget): SWB Robur Access USA 100%
(29 år)
Vad har du valt för fonder på LF för tjänstepensionen då?
100% LF Global Index valde jag på Länsförsäkringar.
Robur Globalfond i 65% (Total avgift (rabatterad SAF-LO): 0,46% (ordinarie avgift: 0,68%)
Robur Access Sverige 35% (total avgift: 0,23%)
Ja. Jag gillar ju den också. Kommer du fortsätta ha dom i global index efter att du har börjat använda din pension också?
Planen är att ha 100% Global hela tiden. Hur funderar du?
Jag nöjer mig kanske med entrelösning som går över till långa räntefonder när man kommer upp i åldern. Det är iofs 20% sverige index också vilket är bortkastat.
Global index kan absolut ge lite mer när man väl är pensionär men kan å andra sidan sjunka också.
Har 7 olika fondförsäkringar och totalt 9 olika fonder då jag inte kan välja samma överallt.
I stort är det:
Global Index
Europa Index
USA Index
Sverige Index
i olika kombinationer och olika fonder beroende på var tjp ligger.
Har dock AMF på två av dem, och där är det deras aktivt förvaltade globala aktiefond. Finns ingen passiv. Kan flytta dem nu, funderar på vart och till vad.
Inom PPM är det högre risk, med 60% i Robur Technology, 30% medtech/biotech, 10% AP7
50 år, AMF fondförsäkring
AMF Aktiefond global 70%
AMF Aktiefond tillväxtmarknader 10%
AMF Aktiefond Sverige 5%
AMF Aktiefond småbolag 5%
Swedbank robur technology A 5%
Swedbank robur fastighet A 5%
kanske lite för mycket exponering mot Kina då både Global och tillväxt innehåller Kina
Min basportfölj ser ut så här:
Länsförsäkringar Global Index, 80 %
Länsförsäkringar Tillväxtmarknader Index, 10 %
Länsförsäkringar Sverige Index, 10 %
Det vill säga världsindex med liten home bias.
Sedan gör jag från tid till annan mer eller mindre lyckade avsteg. Jag borde sluta med det.
Mina tjänstepensioner ligger i Storbritannien så fondutbudet är inte detsamma, men jag ligger för tillfället 100% i vad som väl närmast kan liknas vid en global indexfond.
LF global har 75% USA redan från början, och sen sockrar du på med lite mer i en specifik USA fond.
Antar att du hoppas på att Trump kommer göra underverk ![]()
Länsförsäkringar Global Index, 90 %
Länsförsäkringar Tillväxtmarknader Index, 10 %
Behövs inget annat.