Pension - entrélösning ITP

Hej

Jobbar som tjänsteman och är 47år, är inne på avtalat.se och i första steget tar jag allt gammalt och flyttar till en och samma fond, som i detta fallet är Länsförsäkringar fondliv

I steg två loggar jag in på länsförsäkringar och om jag inte vill ha förhandsvalet som är LF Entré ITP kan man kan välja att kaptialet skall ligga 100% på Länsförsäkringar Global Index som är mitt alternativa val.

Jag försöker sätta mig in men det är lite av en djungel, det låter ju bra att Entré lösningen justerar risken när man närmar sig pensionen, och det låter ju tryggt…….sen kan man väl förlora i avkastning för den “säkerheten” ? och väljer jag Länsförsäkringar Global Index och loggar in om 20år så kan börsen ha krachat och ligga minus 50% just då?

Hur resonerar man, jag är ute efter att maximera avkastningen men inte till vilket pris som helst.

Jag är en typisk “fyra-hinkar” person och sparar privat i klassisk “Rika Tillsammans Anda” så får ni en uppfattning om vilken sparprofil jag håller……dvs jag är ingen aktie-raket person :slight_smile:

LF Entre eller 100 LF Global Index …..utgå från att jag loggar in om 20år nästa gång.

1 gillning

Tidigare var inte pengarna i en fondförsäkring så det var anledningen till att jag ändrade i steg ett.

Sen ör det kanske inte så att jag vill helt och hållet välja och glömma i tjugo år men helt ärligt så i min privata ekonomi tycker jag det är enkelt att hålla koll på mina fonder och om jag vill så ändrar jag lätt…..i pensionen känns det alltid mer komplicerat med en överblick.

Vad är ditt förslag? Global index och hålla lite koll?

Du har redan 50% på en traditionell försäkring så jag hade kört 100% LF Global på de 50% du får placera i en fondförsäkring. Jag resonerar inte mer komplicerat än så och har gjort på samma sätt.

1 gillning

Tack för input!