Pension - entrélösning ITP

Hej

Jobbar som tjänsteman och är 47år, är inne på avtalat.se och i första steget tar jag allt gammalt och flyttar till en och samma fond, som i detta fallet är Länsförsäkringar fondliv

I steg två loggar jag in på länsförsäkringar och om jag inte vill ha förhandsvalet som är LF Entré ITP kan man kan välja att kaptialet skall ligga 100% på Länsförsäkringar Global Index som är mitt alternativa val.

Jag försöker sätta mig in men det är lite av en djungel, det låter ju bra att Entré lösningen justerar risken när man närmar sig pensionen, och det låter ju tryggt…….sen kan man väl förlora i avkastning för den “säkerheten” ? och väljer jag Länsförsäkringar Global Index och loggar in om 20år så kan börsen ha krachat och ligga minus 50% just då?

Hur resonerar man, jag är ute efter att maximera avkastningen men inte till vilket pris som helst.

Jag är en typisk “fyra-hinkar” person och sparar privat i klassisk “Rika Tillsammans Anda” så får ni en uppfattning om vilken sparprofil jag håller……dvs jag är ingen aktie-raket person :slight_smile:

LF Entre eller 100 LF Global Index …..utgå från att jag loggar in om 20år nästa gång.

1 gillning

Tidigare var inte pengarna i en fondförsäkring så det var anledningen till att jag ändrade i steg ett.

Sen ör det kanske inte så att jag vill helt och hållet välja och glömma i tjugo år men helt ärligt så i min privata ekonomi tycker jag det är enkelt att hålla koll på mina fonder och om jag vill så ändrar jag lätt…..i pensionen känns det alltid mer komplicerat med en överblick.

Vad är ditt förslag? Global index och hålla lite koll?

Du har redan 50% på en traditionell försäkring så jag hade kört 100% LF Global på de 50% du får placera i en fondförsäkring. Jag resonerar inte mer komplicerat än så och har gjort på samma sätt.

1 gillning

Tack för input!

Jag jag är ingen aktiv förvaltare av mina pengar hur dumt det än låter. Eller jo, jag försöker göra några bra val nu som skall rulla på men jag vill ha det hyfsat underhållsfritt.

Jag har valt (att behålla) SÅFA i premiepensionen av det skälet och av samma skäl kommer jag att välja entrélösningen i tjänstepensionen för att den automatisk riskjusterar när man uppnår vissa åldrar…….det viktiga valet (kanske) som jag gjort nu är att lägga mig en i en fondförsäkring och inte i en tradionell försäkring som jag tror den hade som “default”.

Vi får se hur det blir när man kommer i mål :slight_smile:

Entrélösningen är ju 100 % aktiefonder.

Tills man närmar sig pension.

Tack för bra tråd. Sitter själv efter start på ett nytt jobb i SEB Pensions SEK Lux. Är dock 57 år och har bara ett par år tänker jag till jobbslut. Hög avgift. Tänkte jag skulle själv välja fonder som; SEB Global Indexnära C + lite SEB Sverige Indexnära och balansera med Öhman Kompass som räntefond.

Ja jag blev varse om det nu när jag grotta in mig mer i det efter all input här……. ibland är det bra att lyfta saker med andra. :slight_smile:

Privat kör jag 100% global index och planen just nu är att när det är 10år kvar växlar jag ner med 10procentenheter för varje år mot någon slags räntelösning.

3 gillningar

Okey hur gör du eller planerar att göra?

Bra du tar upp detta för att Jag sitter i samma läge. Jag har begärt ett flytt från AMF traditionell försäkring till Länsförsäkringar Fondliv och undrade också om man skulle välja 100% globalt eller stanna i entré lösningen. För mig (Saf-Lo) blir det samma avgift, 0,20%. Entré lösningen har 20% i Sverige fonder, är det för att skydda mot valuta ändringar?

Sådär funkar inte LF entrelösning

10153-broschyr-entrelosning-saf-lo.pdf

Två år äldre men gjorde nyligen en liknande resa fast med Swedbank, för tillfället ligger jag kvar i deras Swedbank Generation lösning, tänkte se över det när jag närmar mig 55. (innan det ligger allt ändå på börsen) och då eventuellt ta hjälp av någon pensions rådgivare.

För mig som haft många olika arbetsgivare så är summan ändå liten i förhållande till all min pension (min nuvarande arbetsgivare har en privat lösning med SEB där lägger jag allt i indexfonder tex)