Bäst är ett knepigt uttryck. AP7 Aktiefond är en aktivt förvaltad aktiefond med tillhörande risker. Det finns inga garantier för att den kommer att gå bra de närmaste åren så är man strikt beroende av pengarna så är det ett tveksamt val. Är man beredd att ta risk så är den ett helt OK val.
Det är heller inte svårt att hitta fonder som utvecklats bättre de senaste 10 åren, exempelvis Skandia Time Global, trots att den har 1,4% i avgift, vilket efter rabatt blir 0,33% om man har den på PPM. Eftersom man får rabatt så får man motsvarande högre avkastning då rabatterna återbetalas året efter och återinvesteras enligt det fondval man har då. På 10 år innebär detta en överavkastning på ytterligare c:a 10 procentenheter jämfört med vad man ser i grafen nedan för fonden. Men jag rekommenderar inte något här, vill bara ge lite perspektiv på att avgiften inte är allt, speciellt inte då man får hög rabatt på fonder på PPM.
Hur många aktiva sparare i ppm har slagit Ap7 aktiefond senaste 10 år @Pellepennan ? Det går alltid hitta 1 guldhöna i efterhand . Det är lätt vara efterklok. Om man vill ha lägre risk håller man sig till Ap7 Såfa. Du tillhör de 1%-3% som har slagit Ap7 aktiefond senaste 10 år då majoriteten av andra aktiva har underpresterat den med 2-4 % årligen
Enligt Pensionsmyndigheten är risken för AP7 Aktiefond, som är samma som Såfa upp till 55 års ålder, trots allt Mycket Hög, dvs högsta risknivån som finns av de fonder man kan välja.
Jättebra Pellepennan. Finns det bättre fonder så vill jag ju veta om dem. Nackdelen att lägga alla ägg i Skandiabanken är ju ett de kan gå i konkurs. Men jag skulle ju kunna ha typ 25/75.
Som sagt, det var ingen rekommendation, bara lite perspektiv. Jag har oftast 5 fonder på PPM som diversifiering men i princip aldrig AP7 även om det har hänt undantagsvis under kortare tidsperioder.
För mig innebär privatspar något man gör utanför pensionssystemet. PPM är ju inget man sätter in pengar i själv det fungerar ju automatiskt via den allmänna pensionen. Ca 2,5% av lönen sätts ju av till ppm om jag minns rätt.
Privatsparar man så innebär det för mig att man sparar även utanför pensionssystemet, typ på ett isk, KF, eller depå och där kan man inte välja AP7.
Visst finns det andra bra fonder, men många gånger handlar det då om branschfonder. AP7 Aktiefond har avkastat i snitt 16,3%/år sen start. Om man hänger på megatrender så tror jag att man kan överträffa det (även om det inte är någon självklarhet). Själv har jag skämskudde på när det gäller mina första 15 år, men efter det så hängde jag på techvågen vilket med råge hjälpte upp resultatet.
Sen start har förvalsalternativet avkastat strax över 8% och även om den innehåller en del ränta så är den delen väldigt liten enligt deras årsredovisning. Jag har själv ett bättre reslutat än 8%/år och det finns flera som gör bra ifrån sig i premiepensionen men då är det ofta sådana som är aktiva. Den som har högst kapital tom 2021 har 6,7 millar. Vill man vara passiv är AP7 Såfan ett klockrent val.
Du måste haft en väldigt pessimistisk syn på eget fondval Kurvorna är ju skrämmande i att hälften av alla med eget val har sämre än de absolut mest olyckliga soffliggarna, och en väldigt liten andel slår ens medelavkastningen för soffliggarna, och trots detta ser de absolut mest lyckliga/kompetenta som valt själva inte ut att vara särdeles många fler än motsvarande inom soffliggarna.
Mm, i backspegeln är det alltid lätt att hitta något som fungerat bättre än en bred globalfond. Framtiden är något helt annat
Dessutom, Skandia Time har 60 innehav. AP7 aktiefonder har över 3000. Vilken av dem som säkrast fångar in framtidens vinnare får väl var och en avgöra.
Detta förutom avgiften som förvaltarna av Time tar ut varesig de presenterar eller inte.
Absolut. Men skulle någon vara i farten att välja en fond NU. Så är historiken viktig. Eller hur? Dock tror jag att jag skulle välja en Global indexfond pga de orsaker du radar upp, bättre på sikt att äga 3000 bolag än 60, i alla fall om du ska vara passiv.
Det finns en hel del tolkningsproblem med den figuren, vet man inte förutsättningarna så kan man dra helt fel slutsatser. Bl.a.:
Man har blandat personer med hel olika inträdesår. Om vi delar upp åren från start av PPM i två halvor så har andra halvan haft en mycket bättre utveckling än den första.
De som är nya i systemet tenderar att ligga kvar länge med förvalet innan man ev. gör egna val.
Summa summarum går det inte att dra några enkla slutsatser kring det du hävdar om “säger det mesta”. Så vad säger den med vetskap om det jag nämnde? Det går inte utifrån denna figur enbart dra slutsatser om att det är bättre att ligga kvar i förvalet och givet förutsättningarna jag tog upp så kan man tyvärr förledas att tro saker om man inte vet vad figuren faktiskt visar, och INTE visar.
Jag skulle önska att PM tog fram en statistik som är lättare att tolka för individen. Alltså där jag kan gå in på MITT födelseår eller motsvarande och se motsvarande jämförelser och ev. grafer. Då kan jag se vad som är relevant för just mig och jag får en statistik där jag på riktigt kan dra slutsatser kring hur bra jag lyckats med mina aktiva val, kontra andras eller för de som ligger kvar i förvalet. Tyvärr är huvuddelen av deras statistik svårtolkad just för att de blandar ihop statistik för helt olika ingångsår och det blir då mycket svårt att dra några bra slutsatser. De som inte förstår det här kikar i figurerna och landar tyvärr i helt fel tolkningar. Det är som att jämföra två fonders avkastning men att göra det under helt olika tidsperioder.
En annan dålig sak är att man redovisar genomsnittlig avkastning sedan start när man loggar in. Problemet här är att man inte kan jämföra dessa värden med andra, på ett rättvist sätt, om man inte har gått in i systemet samtidigt. Många förstår inte det här tyvärr. Börsen har helt olika avkastning under olika tidsperioder så det går helt enkelt inte att jämföra med andra om man inte just har gått in i systemet samtidigt.
Då har man inte förstått att historik är färskvara. Jag hade aldrig gått in i den fonden vid årskiftet baserat på historiken. Den hade ju backat under senaste året och speciellt senaste månaderna. Man måste förstå att om man ska använda trend som fingervisning om framtiden så är det färskvara och bara kortare perioder om enstaka månader är relevanta.
Precis och det är historik som gör att flertalet väljer AP7 / Såfa, trots att man hårdnackat säger att historiken inte säger något alls om framtiden. Men det gör den ju trots allt. Inga garantier men en fingervisning ändå, rätt använt.
Börsen ja. Enskilda innehav eller sektor fonder inte alls nödvändigtvis så. Snarare tvärt om, om man betänker att man alltid tar en risk när man avviker från börssnittet och det är inte alls säkert att man får betalt i form av högre avkastning för den risken. Alltså riskjusterad avkastning riskerat att vara lägre. Det ska man vara medveten om.
Allt beror på vad du vill åstadkomma.
Snittavkastning från börsen med tiden som sin vän för att över lång tid låta kapitalet växa med 7-8% reellt om året. Då ska man ha så brett och billigt sparande som möjligt dvs det mesta i globala indexfonder.
Motvalls (contrarian) dvs köpa det som är oälskat för att överprestera mot marknaden genom att ta högre risk (oälskat kan förbli oälskat eller gå som en raket). Tex gjorde jag ett bett på traditionell energi i mars 2020. Det gick bra den gången men så är det ju inte alls alltid.
Trend följning / momentum där @Pellepennan är en av de ivrigaste förespråkarna här. Att titta på trend senaste veckorna/månaderna med mer eller mindre avancerade metoder i förhoppningen att trenden fortsätter ett tag till. Pellepennan säger att han har uppnått fantastiska resultat med detta på PPM och han berättar säkert mer än gärna mer om det för dig. Jag har provat dessa typer av investeringar men inte fått det att fungera alls. Det är inte för mig men det är något för andra.
Själv kör jag i huvudsak ”index” (70-85%) men kryddar periodvis med branchfonder med ett ”contrarian” tankesätt (upp till 15%) samt att jag har en ”lekhink” med enskilda aktieinnehav med en värde/utdelnings fokus (15%). Den sista är dock inte för att slå marknaden utan för att det är stabila världsledande bolag i många olika länder och många branscher som ger en direktavkastning. Så jag är inte religiös i index men jag ser det absolut som ”go to” stället för att skapa tillförlitlig avkastning som börsen.