AP7 Aktiefond = Bäst?

Va? Igår är väl inte mer relevant för imorgon än samma dag för ett år sedan. Historik är historik, framtid är framtid. Jo, jag vet hur du tänker men så menar jag inte att det är. Vi är extremt olika på den punkten :slight_smile:

Inte vad jag sa. Jag sa ”för ett år sedan”. Den hade ju gått som en raket fram till sommaren 2021. Däri ligger problemet. Ingen vet när något vänder :wink:

Färsk historik är givetvis mer relevant än gammal.

Nej ingen vet men det är lätt observerbart. Hade man gått in för ett år sedan och sett att den dök så får man förstås gå ur snarare än att helt handlingsförlamad följa med ner i källaren. Vanligt stop loss-tänk i kombination av att man antagligen även hittat bättre fonder att byta till innan man tappat för mycket.

Jag hade inte tänkt på att jag skulle kunna vara “contrarian” i fondsparandet. Men fondsparandet vill jag inte ägna så mycket energi på. Därför har jag valt AP7 Aktiefond för PPM och en global indexfond för min tjänstepension.

För mina löneinvesteringar däremot har jag valt uteslutande aktier. En storportfölj med långsiktiga aktier och en lillportfölj där jag försöker klå storportföljen, ja jag är en tävlingsmänniska :slight_smile: . I lillportföljen har jag lite @Pellepennan -stategi plus några andra strategier också. Lillportföljen har bara 3 veckor bakom sig och hittills har den inte gått så bra. Men skam den som ger sig :slight_smile: för det känns som jag har haft mycket makro-motstånd emot mig hittills.

Jag förlorade år efter år mot AP7 i PPM och gav upp till slut. I you can’t beat them join them.

6 gillningar

Bra med den insikten!!

Börsen har ju också en väldigt tydlig förklaringsmodell i varför den bör ge avkastning (alltså som helhet).

I princip räcker det ju med att man tror på en ökande tillväxt för hela den investerbara marknaden aggregerat så bör man se avkastning i globala index (det är ju så klart inte heller en självklarhet föralltid dock).

Det är inte alls lika tydligt när man bettar på nisch/bransch-fonder, då behöver man en helt annan analys som är betydligt svårare att få till. Och kollar man på historik för dessa är det sällan en bra predikator. De flesta branscher som varit heta har förr eller senare förlorat mot index. (Vissa tycker att man aktivt kan hoppa runt, och undvika förlusterna, har inte sett någon själv som lyckats över tid men det finns säkert vissa, men jag tror man gör sig en otjänst om man tror att vem som helst fixar det)

Men det finns en sanning i att historik inte är en garanti för börsen heller, ingen vet ju med säkerhet hur världen utvecklas. :slightly_smiling_face:

(Problemet är väl att det inte finns något bättre alternativ än börsen heller)

1 gillning

Men visste du inte att Ap7 aktiefond har statlig skattelättnad på 0,25% och om du kan matematik då jag antar att du är högutbildad fattar du att den blir gratis jämfört med andra global indexfonder ? Blir automatisk årlig avk bättre med 0,25% - års avg.

Jo jag kan matematik. Jag bryr mig egentligen inte om fonders avgift då jag ser till avkastning efter avgift under varje tidsperiod jag äger respektive fond. Men en ögonblicksbild på de 5 fonder jag har ger nu ger följande:

• Högsta avgift för enskild fond: 2,7% före rabatt (0,61% efter rabatt)
  • Genomsnittlig fondrabatt över de 5 fonderna, som jag alltså får tillbaka nästa år via insättning av pensionsrätter för motsvarande det värdet, är 1,71%.

Skulle jag behålla just dessa 5 fonder i år efter år så skulle jag förutom utvecklingen man ser via fondbolagen/PM, få en överavkastning på ytterligare 1,71% per år, vilket med ränta på ränta på 20 år ger en extra avkastning på c:a 40%. Det är lite andra siffror än vad du får med Såfa och de där 0,25% (länka gärna till en officiell sida där detta framgår).

Nu byter jag ut fonderna regelbundet men att jag har så pass “dyra” fonder är inget ovanligt då jag premierar bra utveckling efter avgifter.

Det är viktigt att ha förståelse för storleksordningar och vad som är viktigt, med ränta på ränta.

Även om jag så bara skulle lyckas exakt som AP7 och inte bättre, skulle återbetalningen av fondrabatterna från mina fondval göra att jag ändå skulle överavkasta rejält, enligt exemplet. På 40 år, ett helt arbetsliv, skulle det bli ungefär dubbla avkastningen mot AP7 bara av att hålla samma avkastning nominellt, enligt exemplet, tack vare återbetalningen av de stora rabatterna på avgiften.

På tala om pensionsfonder. När jag fick brev om min tjänstepension första gången kunde jag inte mycket om sparande, jag gjorde inget aktivt val och fick därför traditionell försäkring. Om jag har förstått rätt så kan jag inte välja fondförsäkring i efterhand. Är det sant, och hur mycket går jag miste om isf?

Du kan byta hos din valcentral.

1 gillning

Logga in på din valcentral, du kan se det via minpension.se och sedan kan du se där vad du har för valmöjligheter. Oftast går det att ändra hela eller halva beloppet till en fondförsäkring. Brukar finnas några olika försäkringsbolag att välja mellan. Om man byter så brukar man hamna i deras entrelösning som brukar vara billigt och bra bestående av global indexfond och sverigefond.

Ett byte tar oftast några månader och kostar några hundralappar.

2 gillningar

Det låter som det är en kollektivavtalad TP?
Inte så många icke-kollektivavtalade TP med traddar, åtminstone inte som jag känner till.

Om kollektivavtalad så har du alltid möjligheter att välja om, utan några kostnader att tala om. Ta reda på vilken Valcentral du tillhör beroende på ditt avtalsområde. Se länk till konsumenternas nedan för mer info. Det är valcentralens jobb att hjälpa dig i dina val.

En del kollektivavtalade TP har en regel att 50% av pensionen sätts i en Trad och max 50% i en fondlösning. Man kan välja vilket bolag man vill ha inom respektive.

Alla traddar är dessutom inte skapade lika utan de kan ha olika risk / aktieandel. Det får man läsa på hur de placerar sina tillgångar. Generellt skulle jag säga att Trad ligger med 30-60% aktieandel plus andra risktillgångar som fastigheter, alternativa tillgångar resten räntor.

Lycka till :slight_smile:

1 gillning

Nja, man får faktiskt en ganska aktivt förvaltad fond, den är inte en enkel global indexfond. Basen är förvisso någorlunda global index, men sen tiltar dom in mot mer risk genom extra tillväxtmarknad, småbolag och onoterat med private equity och lite andra upplägg, och på köpet är de dessutom aktiva ägare. Och hävstångsderivat på det med en förhoppningsvis god känsla.

Det blir i varje fall lite kognitiv dissonans för mig själv när jag propagerar för en passiv global index i privata sparandet, och sen ap7 aktie på pensionskapitalet. Dock, med hela uppläget med såfa osv så köper jag det.

@Jakke och @Pellepennan
För info så har jag raderat ett gäng av era inlägg med onödigt tjafs.

4 gillningar

Bra jobbat @Tomas88 :+1::raised_hands::wink:

1 gillning

Det närmsta jag hittat är: Storebrand Global All Countries. Du kan belåna den både på Nodnet och Avanza, med hävstång 1,2 ish. Blir då mkt snarlikt AP7 aktiefond. Ngn kallade AP7 Aktiefond för AKTIV! Nja…med ca 3000 aktier som innehav, så kallar jag den för Indexfond, och inget fel med det. En variant till, som nog bara? finns på Nordet: Nordnet Global Index 125. Har hävstång i fonden. men är mer fokuserad på USA (ca 72%) och de stora Techbolagen där. = Mer risk!