Har sett detta tidigare, superbra avsnitt!
Tror dock många hade sett ett ännu mer in-depth avsnitt om räntefonder, just eftersom de är så kluriga.
Exempelvis hade det varit intressant att disskutera;
Bör räntefonder fortfarande ha samma allokering i portföljen? Många rekommenderar ju sparkonto med 1 % avkastning, men bör vi inte hålla oss till räntefonder om vi har en portfölj som ska hålla i årtioenden?
Vilka typer av räntefonder är att föredra i olika ekonomiska klimat ? (långa, korta, medel etc.)
Bör man investera i räntor globalt eller fokusera på Sverige?
Hur fungerar inflation linked bonds och vad bör man tänka på? Intressant att se att medan många räntefonder haft nedgångar på 10 % senaste halvåret så har inflation linked bonds stått sig bra.
Har dessvärre inget tips på någon förvaltare. @HenrikTell är väl duktig inom området?
Som sagt, jag tror att detta är en väldigt klurig ekvation för många sparare, just eftersom informationen är så motsägelsefull. Å ena sidan rekommenderar många portöfljer en väldigt stor allokering till räntor, och tanken är då att dessa ska agera krockkudde och ge balans i portföljen i alla olika ekonomiska klimat. Samtidigt, när situationen ändras, är helt plötsligt räntefonder “skit” och något man är korkad om man har dem i sin portfölj (Ray Dalio som excempel).
Jag tycker det hade varit intressant att bjuda in några fondrobotarna så att de får ge deras syn om räntor och varför och hur de investerar i dessa genom deras portföljer.
Jag håller på och uppdaterar ett av mina fondkonton(sparhorisont 5-10 år). Från att tidigare haft 100% av detta månadssparande i en indexnärafond så är tanken att lägga 50% i en räntefond istället.
50% av månadssparandet till detta fondkonto köper Länsförsäkringar Indexnära. Min första tanke var att resterande 50% skulle köpa Spiltan Räntefond Sverige men den hittar jag inte hos SEB? Finns det någon annan räntefond som passar mitt sparande 5-10år som ni kan rekommendera eller ska jag tänka om och investera dom sista 50% i något annat än räntefond?
Absolut, klok idé. Framför allt som det har sett ut den senaste tiden har ju räntefonders krockkudde inte fungerar som folk har trott. Sen, klart, vet ju inte alla hur framtiden ter sig men kan ju dock tycka att robotarna borde klara klimatet lite bättre…
Sparkonto med ränta och insättningsgaranti nämns ofta på forumet som ett möjligt alternativ till räntefond. Den får då en likartad funktion som en kort räntefond. Den potientiella avkastningen kan bli något lägre (även om det börjar komma fina alternativ nu när räntorna har gått upp) än t.ex. Spiltan räntefond Sverige men samtidigt är risken lägre.
Ska bli intressant! Tycker det var längesedan någon annan robot än Lysa fick vara med i podden dock. Sedan vet jag att Lysa är billigast och populärast men inte fel ibland att ha med andra också
Lånar en gammal tråd som jag kikade in i,
Kör du fortfarande på denna ränteportfölj? Vad tror du/ni, är den ett bättre alternativ än sparkonto (ränta 3.7%) med en sparhorisont på 3-5år?
Jo men den är bra. Om du ska ha en mellanriskhink för ca 5 års sparhorisont så hade jag kört något i stil med:
50% indexfonder
25% AMF Räntefond mix
25% Storebrand Obligation A
Man kan ha korta räntefonder också. Men då anser jag att ett sparkonto är ett bättre alternativ. För närvarande har korta räntefonder börjar avkasta bra. Men eftersom du har 5 års sparhorisont så har du tid att använda långa räntefonder.
Räntefonder med längre duration, som de ovan, får du mer nytta av den höga räntan just nu. De har börjat att vända uppåt nu och när räntan sjunker, så kommer de öka betydligt mer än en kort räntefond. Även om räntan är oförändrad så bör de utvecklas bättre än en kort räntefond.
Man bör vara ute efter räntefonder med säkra räntepapper från stat osv. De är mer okorrerlerade med aktier.