Detta var tidigare så det fungerade men de pillade bort detta.
Jag har sparat fond med hävstång i ett par år på Avanza nu. Krånglar ej med tredje insättningen men har lägre belåning. Ca 10% belåning mot månadsinsättningen för att få så bra ränta som möjligt.
Optimalt? Nej, lagom krångligt och riskfyllt? För mig stämmer det.
Som någon annan skrev högre upp. Det räcker med en insättning på x och sedan ett köp på 125% x från krediten.
Du behöver inte serva räntan. Poängen är väl att tillväxten överstiger räntan? Betrakta den som en del av din investering eller minska köpet till 124% x eller något liknande.
Använder räntenivå två till barnens KF, fast vi sparar i Ava global istället. Barnbidragen åker in och köper fonden, sedan ökar jag på med krediten manuellt då och då, med marginal så att vi inte hamnar i trean vid en nedgång. Men det är ju ingen katastrof om det händer.
Det har du ju rätt i, där av “troligen” i mitt inlägg. Det kan ju också vara något som att man har bara för svårt att bestämma sig för en så tar man hela korgen, fomo, etc..
Gällande PPM är det ju helt sant, man har allt från AP7 Aktiefonden, AMF Global, LF Global.
Min OCD triggas lite av att man det ska vara så spretigt o man kan inget göra åt det!
Det blir lite skillnad, men kanske ändå inte värt att krångla till särskilt om det inte går att göra det på ett smidigt sätt med direktinsättningar till kreditkontot, får se jag får revidera längre fram efter att jag har fått svar från Avanza Supporten.
Man gillar bara inte riktigt tanken av omvänd ränta-på-ränta på krediten. That’s it.
Tänker du på fondavgiften?
Den ligger på 0,21% och räntan för värdepapperskrediten är rörlig och ligger på 2,34% just nu för nivå 2, där jag befinner mig.
Okej, jo bra fråga!
Jag har faktiskt räknat på det för ett tag sedan när jag skulle jämföra det här konceptet och en fond med inbyggd hävstång, som t.ex Montrose Global Leverage 125.
”All-in” löpande kostnad för kalaset “DNB Global Indeks 125” (dvs global index + måttlig kredit) ≈ fondavgift + ränta på den belånade delen.
Formeln blir då: effektiv %/år ≈ TER + APR × LTV
Med mina siffror just nu (TER 0,21%, ränta 2,34%, LTV ~21%):
0,21% + 2,34% × 0,21 ≈ 0,70 % per år.
0,35% i skillnad är ändå skapligt för ganska mycket same-same produktmässigt.
ISK-skatt och ev. ränteavdrag ligger utanför dessa procentsatser för att kunna jämföra äpplen med äpplen.
DNB-siffran skalar med min faktiska LTV och min aktuella räntenivå medans Montrose skalar med STIBOR.
Det var en gedigen genomgång, det blir en slant efter några år. Du har nog inspirerat mig till att börja med hävstång, åtminstone <10%. Så nivån på låneräntan bestäms varje månad?
Jag såg att om jag skulle ha lånat 50 000 kronor skulle jag kunna få 140 000 kronor mindre i Skandias bolånekalkyl. Kan vara något att ha i åtanke om man ska köpa bostad snart.
Det här med att hålla 25 procent belåning kräver nog en hel del manuellt arbete. Det som kmmmer påverka belåningsgraden överlägset mest är inte dina små insättningar utan hur börsen går.
Ja, om börsen dippar 9% med en ursprunglig belåningsgrad på 23% så går man över till +25% belåningsgrad. Kanske inte hela världen att betala en högre nivå men ändå.
Jag fattar att det kan se krångligt ut på utsidan, men man håller inte 25% belåning utan 20% egentligen i praktiken.
Hur räknar man hävstång? Jo, hävstång = exponering / eget kapital.
Eftersom eget kapital = tillgångar – lån får man direkt:
Hävstång ≈ 1 / (1 - LTV)
I mitt fall med runt 21% LTV - 1 / (1 - 0,21) ≈ 1,27× hävstång.
Några andra exempel:
10 % ⇒ 1/(1 - 0,10) = 1,11×
20 % ⇒ 1,25
21 % (jag) ⇒ ≈ 1,27×
25 % ⇒ 1,33×
50 % ⇒ 2,0×
Just in case, LTV står för loan to value dvs det är bara lånet delat på portföljvärdet.
I fallet med Montrose så targetar de +25 % exponering (ej 20 % LTV), men vid 1,25× motsvarar det ett ekvivalent LTV på 20 %. Kostnaden tas på “lånedelen” (25 %) via STIBOR 3M + 0,60 %, som varierar dagligen, medan exponeringen återställs månadsvis.
Om jag har räknat fel någonstans så tar jag ödmjukt och rättar till det isf.
Jag brukar räkna så här. Du har en riskfri ränta, vi säger att den just nu är på 2%. Du har en låneränta på 2.36%. “Räntepremien” är då 0.36%, det är alltså kostnaden du betalar för det extra kapital som du hoppas, när du investerar den, ska avkasta mer än den riskfria räntan. Den kostnaden för 1.25x hävstång är 0.36% * 0.25 = 0.09%
För värdepapperskredit så är räntan rörlig och anpassas i samband med vanliga Riksbankens ränteändringar och sen bestämmer själva institutet vad de känner för. Själva räntan kapitaliseras vid varje månadsskifte på lånet. Om man byter rabattnivån så gäller den nya nivån på hela lånet.
Montrose produkten som jag tog upp som ett exempel styrs av den rörliga STIBOR 3M räntan + 0,60 % på den extra 25%-delen och rebalanserar till 125% i slutet av varje månad.