Jag trodde avgiften var 0,4%, var står det 0,75%? Jag vill gärna veta.
Ok, det här har vi konstaterat att det är fel SOFOR-ränta. Dessutom köper man en sådan här fond för att ha i 10 år eller mer, så hur relevant är det att ta beslutet baserat på dagens ränta? Beslutet behöver tas utifrån en förväntad ränta under de närmsta 10+ åren. Antingen utifrån en historisk genomsnittsränta eller utifrån den genomsnittliga skillnaden mellan amerikanska och svensk ränta eller på ett annat sätt.
OK, så här drar du till med 6-8% vilket vi konstaterat är fel. Men du syftar här enbart på belåningsdelen, inte hela fonden.
OK, detta är märkligt. Nu har du gått över till att prata om den totala “effektiva” kostnaden. Du menar att vi i vanliga fall pratar om kostnader i form av månadskostnad istället för årskostnad?
Dessutom för en portfölj. Jag antar du menar för fonden. Men det är ändå förvirrande att du ena stunden pratar om 6-8% kostnad för belåningsdelen för Nordnets GI 125 och sedan jämför det med de totala kostnaderna för Superlånet-alternativet, som du får till 1-1,1%.
Visst, beräkningarna och estimerad avkastning är inte 100% korrekt. Men poängen kvarstår fortfarande, det är ytterst tveksamt om den totala högre avgiften och ökade risken med dessa ”hävstångsfonder” är värt det, särskilt om man jämför med möjlighet till egen belång.
Kan säkert vara en bra idé, tills man är back tillräckligt mycket och Mr. Margin ringer och vill ha tillbaka sina pengar, då var det plötsligt inte så bra idé
Haha, nä - det förstås men den risken är ju mest då så klart pga den egna belåningen. Du har fått mig livrädd för mina Auto 6-innehav, är dom så klappusla att man omgående borde sälja av? Eller kan man ‘sitta lugnt i båten’ ett tag iaf men kanske börja se över omviktning framöver?
Vill helst inte behöva logga in och se eländet, behöver typ 10 dagar till som senast dagarna innan
Är nog ingen panik egentligen med den lilla hävstången på 1,14x som den har inbyggd. Men den högre fondavgiften, kostnaden för hävstången samt urholkningseffekt kommer göra att den presterar ungefär som Avanza Global fast med högre volatilitet över tid. (Ännu sämre i volatila björnmarknader).
kan man förlora mer än insatt kapital? Tänker att med 25% hävstång borde fonden ju vara på minus om börsen går ner mer än 80%? (Inte så troligt i för sig men i teorin)
Vid en sådan nedgång blir fondandelarna rimligen värdelösa. Däremot blir du inte skyldig några pengar. Du förlorar bara de pengar du köpte fondandelarna för.