Vet att jag inte borde kommentera, man kan inte låta bli. ![]()
![]()
Jag håller med och jag vill tillägga att det är lite som med AP7. AP7 är perfekt för nybörjare, de som inte kan och inte är intresserade. Men, sedan finns det ett helt gäng - det jag själv tillhör - som:
-
Började i AP7
-
Fick blodad tand, var intresserad, upplevde att jag kunde och lämnade
-
Insåg efter ett antal år på marknaden att AP7 förmodligen ändå gjorde det bättre (framförallt till väldigt mycket mindre energimässig ansträngning)
-
Slöt cirkeln och kom tillbaka till AP7 med en helt annan trygghet och andra anledningar.
Jag vet om att jag inte är ensam då Lysa har några större kunder som gjort ungefär samma resa som jag. Så här beskrev jag den i avsnitt 352: “352. Vår investeringsresa 1996-2024 inkl. många pinsamheter, misstag och insikter”.
Som exempel i närtid. Jag har skjutit ut mig själv från pilla-tråden: “Vem pillar minst med sitt investerade kapital under 2024? 💸” eftersom jag började under året pilla på “Carnegie Global Plus | En ny globalfond med hävstång för t.ex. pension” i tjänstepensionen.
Anledningen till att jag inte gjort det på fler ställen är att just på Lysa så går det inte att pilla. Typ det enda jag kan pilla på är aktier/räntor-andelen (och ja, självklart har jag pillat på den också ![]()
). Så en fördel med Lysa för mig är att mängden valfrihet är liten.
För det i sin tur leder till att jag gör färre beteendemisstag - som kostar alla - mer än de 0.1% jag betalar mer i avgift för att ha det hos dem. Läs mer: “303. Att missa de 10 bästa dagarna på 30 år kostar 30% av årsmedelavkastningen”.