Hur många investerar i Lysa?

Hej!

Idag får vi inte automatiskt information från myndigheter om avlidna kunder, vilket innebär att vi inte kan agera förrän en efterlevande kontaktar oss. Vi har tidigare undersökt möjligheten att få denna information, men har inte kvalificerat oss då vi inte är en bank och ansetts vara en för liten aktör.

Vi planerar att se över detta igen framöver för att undersöka om Skatteverket kan ompröva sin bedömning. Att vi inte agerar proaktivt idag beror på dessa begränsningar, inte på bristande vilja.

Bästa hälsningar,
Albin på Lysa

13 gillningar

Hej, tack för svar, ser fram emot när ni får ordning på detta.

Vad är det som du ser som problem med att Lysa inte bevakar dödsfall?

Jag har skrivit in i vita arkivet samt informerat mina nära om att jag har konton hos Lysa.

Vad är det för behov med detta som kan finnas som jag inte ser/förstår? :slight_smile:

(Ah, såg nu också att du hade fått svar från Lysa.)

Baserat på en del svar vill jag tillägga att folk verkar glömma igen vem lysa är för.

Lysa är för de som inte kan eller vill.

De flesta av oss här kan och vill.

1 gillning

Hej, jag har det behovet. Har arvingar med särskilda behov. Det behöver vara så enkelt och tydligt som möjligt på alla sätt och vis. Har säkrat upp på andra sätt också men väldigt svårt att förstå i förväg hur arvingen agerar/tar till sig information efter min bortgång. Säker på att hen inte skulle vänta på/kolla/leta efter min deklaration samtidigt som pengarna behöver loss så snabbt som möjligt. Så för att underlätta väljer jag aktör som erbjuder detta, vilket jag också tycker är rimligt när man har massa pengar hos en aktör. Funktionsnedsättningen gör också att det ej är enkelt/lämpligt/möjligt att prata öppet om detta i förväg som du gjort med dina anhöriga. Vita arkivet är jag inte säker på att hen skulle läsa heller.

2 gillningar

Är du verkligen säker på detta? Läs på om Dunning-Kruger effekten. Jag tycker Lysa passar de flesta person väldigt väl.

1 gillning

Ja det förnekade jag inte. Men ibland verkar en del glömma det bästa med lysa. Och det är just att om man inte anser man är tillräckligt kunnig för att investera, så kan lysa osv fixa det till en.

Tycker ibland vissa resonerar som varför lysa när det finns global osv. Även mot global har lysa fördelar om man är helt passiv

1 gillning

Tack för info! :slight_smile:

1 gillning

Vet att jag inte borde kommentera, man kan inte låta bli. :rofl::see_no_evil:

Jag håller med och jag vill tillägga att det är lite som med AP7. AP7 är perfekt för nybörjare, de som inte kan och inte är intresserade. Men, sedan finns det ett helt gäng - det jag själv tillhör - som:

• Började i AP7

• Fick blodad tand, var intresserad, upplevde att jag kunde och lämnade

• Insåg efter ett antal år på marknaden att AP7 förmodligen ändå gjorde det bättre (framförallt till väldigt mycket mindre energimässig ansträngning)

• Slöt cirkeln och kom tillbaka till AP7 med en helt annan trygghet och andra anledningar.

Jag vet om att jag inte är ensam då Lysa har några större kunder som gjort ungefär samma resa som jag. Så här beskrev jag den i avsnitt 352: “352. Vår investeringsresa 1996-2024 inkl. många pinsamheter, misstag och insikter”.

Som exempel i närtid. Jag har skjutit ut mig själv från pilla-tråden: “Vem pillar minst med sitt investerade kapital under 2024? 💸” eftersom jag började under året pilla på “Carnegie Global Plus | En ny globalfond med hävstång för t.ex. pension” i tjänstepensionen.

Anledningen till att jag inte gjort det på fler ställen är att just på Lysa så går det inte att pilla. Typ det enda jag kan pilla på är aktier/räntor-andelen (och ja, självklart har jag pillat på den också :rofl::see_no_evil:). Så en fördel med Lysa för mig är att mängden valfrihet är liten.

För det i sin tur leder till att jag gör färre beteendemisstag - som kostar alla - mer än de 0.1% jag betalar mer i avgift för att ha det hos dem. Läs mer: “303. Att missa de 10 bästa dagarna på 30 år kostar 30% av årsmedelavkastningen”.

8 gillningar

Lysa vill inte ha mig. Säger att jag ska börja spara en buffert först. :face_with_raised_eyebrow:

4 gillningar

Det är väl också en av fördelarna med Lysa att man blir tvingad att göra rätt. :wink::heart:

2 gillningar

Är ny här. Trodde det var det jag gjorde när jag försökte spara i Lysa :sweat_smile:

2 gillningar

Måste säga att det är fruktansvärt imponerade om ett företag faktiskt tackar nej till kunder för att de tycker det ligger i kundens bästa. Nu kan jag förvisso se tillfällen där jag inte tycker Lysa har rätt i sak här, men likväl imponerande.

4 gillningar

Förstå mig rätt. Hade min ekonomiska situation varit konkret med att oavsett om jag jobbar 25% eller är helt sjukpensionär. Så kommer den inkomst jag får räcka och ändå kanske få en 1500-2000 över.

Då hade jag nog gått all in på lysa för att slippa stressen.

Men jag vet inte om det blir att jag bara kommer få 10 000 efter skatt med minimum utgifter på 12 000.

Så tills jag får svar. Så länge jag lyckas snitta 18-20%. Så får jag pilla och stressa.

1 gillning

Frugan råkade ut för en märklig grej. Plötsligt ville de att hon uppge bankkonto, pga bristande kyc, men hon loggar ju inte in. Fick ett brev hemskickat. Nu är det igång igen och nytt konto skapat.

1 gillning

Jag tvivlar på att det är många här som investerar i Lysa, däremot är det säkert många som låter Lysa sköta transaktionerna i indexfonder :stuck_out_tongue:

4 gillningar

Har petat in lite pengar i en 80/20-portfölj nu för att testa Lysa. Är kanske blind nu men kan jag inte se hur ränte- resp. aktiedelen utvecklats separat? Jag ser bara en totalutveckling (-0,2%) i en graf sammanslaget. Måste jag ha två konton på Lysa då eller? Ur ett ombalanseringsperspektiv är ju detta intressant.

Tacksam för svar.

Du kan även söka fram de olika fonderna på ex DI.se

Tack. Ja det är ju detta jag skulle vilja se inifrån appen (eller inloggat läge) utifrån min portföljs startdatum bl.a. Kanske kommer Lysa integrera denna vyn snart då.

Jag tog klivet från 50/50 Lysa & Avanza (LFB Global + Spiltan investment) till att bara köra 100% Lysa. Skönt för knoppen och pillnerven har slutat att existera. Kör månadssparande + skjuter in lite extrapengar då och då om jag kan.

Bufferten hade jag tidigare på Avanza men nu återfinns den på på Collector.

4 gillningar