Förenkla min aktieportfölj - feedback på fonder?

Hej! Hoppas detta hamnar på rätt ställe nu.

Har haft aktier ett bra tag, inga “förhoppningsbolag” men företag som SCA, Handelsbanken, Essity, Swedish Match, Investor och ett gäng till. Dock har jag i längden inte presterat bättre än index och jag har inget behov av kassaflöde från utdelningar så tänkte förenkla det hela då jag inte tycker det är så roligt att studera bolag längre. Ämnar behålla en liten “lekhink” om jag hittar någon spännande dock, bara för 2-3 små positioner.

Är kund sedan länge i Handelsbanken och tycker bra om dem.

Men den större delen (circa 4M SEK) tänkte jag placera i följande:
60% Handelsbanken Global Index Criteria (0,40%)
20% Spiltan Investmentbolag (0,20%)
10% Handelsbanken Emerging Markets Index Criteria (0,60%)
Sen de sista 10% i någon fond med småbolag, nordiska eller svenska. Förslag? Handelsbanken har en men den känns lite dyr.

Detta är alltså för den delen av mina innehav som ska vara 100% aktier med en väldigt lång sparhorisont (15-20 år eller mer).

Du kan ha LF Global indexnära hos HSB. :+1:

2 gillningar

Vad tycker du om Jans basportfölj? Är både bredare och billigare.

2 gillningar

Hej, jag vill ha lite mer “lokalt” och gillar investmentbolag så har landar på Spiltan Investmentbolag + något annat som täcker Sverige eller möjligtvis Norden. Skulle känna mig nöjd med runt 30% totalt där.

Gällande globalfonden så är det helt enkelt så att jag inte tycker särskilt bra om Länsförsäkringar (av diverse anledningar). Och Handelsbankens verkar prestera lika bra även om avgiften är lite högre. Men blir det verkligen påtaglig skillnad i längden så kan jag väl övertygas om att byta. :slight_smile:

Dumpade LF global och körde även jag på Handelsbanken global crit… Tycker den fonden går betydligt bättre och man får även lite extra Kina i den… Förstår dock varför ingen pratar om den i samma bred som LF? Att den är 0,20% dyrare känns helt orelevant.

Ang Småbolag skulle jag tagit in AMF Småbolag, Aktivt och presterar bra

Spp aktiefond Global 0,33% i avg.
Den kan jämföras med Handelsbanken Global index.
Hsb kostar 0.45% i avg.

Om den går bättre trots högre avgift följer den ett annat index. Det går inte att välja indexfond baserat på tidigare avkastning.

Du måste välja ut vilka index du vill följa till vilken fördelning. Sen får du ta fonderna med lägst avgift som följer din önskade fördelning.

Handelsbankens fond använder väl sig av Solactive ISS ESG Screen Global Markes Index (vilket namn!) som undviker de smutsigaste bolagen och ser ut att innehålla runt 2500 olika bolag. Känns som ett “bra” index och jag tycker bra om Handelsbanken så det är anledningen till att jag lutat mot att använda denna fond.

Funderat lite mer, Spiltan Investmentbolag kanske räcker för Sverige, då skulle jag i så fall landa på 80% globalt 20% lokalt i princip… Var kan man se hur mycket overlap det finns mellan Handelsbankens globalfond och Emerging Markets index, samt hur stor andel globala småbolag som finns i vardera? Kanske skulle räcka med 80% global index criteria och 20% spiltan investmentbolag?

Då är det bara köra på det. Inget krångligt med det. :+1::grin:

1 gillning

Vi får se, har mailat min kontakt på Handelsbanken. Är det så att globalfonden känns som om de täcker upp tillräckligt med mindre bolag så är det ju en slam dunk. Två fonder, kan det bli enklare?

Landar på detta efter kompletterande information:

Handelsbanken Global Index Critera 60%
Handelsbanken Global Småbolag Index Critera 10%
Handelsbanken Emerging Markets Index Criteria 10%
Spiltan Investmentbolag 20%

Sen får det bli en liten lekhink vid sidan om för lite “roligt”, har Paradox i den just nu, håller det till max 3-4 aktier.