Handelsbanken auto criteria 50

Hej!
Är Hb auto criteria 50 bra att ha som bas tillsammans med en globalfond i sitt sparande?

Vad är syftet med sparandet och hur lång sikt?

Den fonden är ganska dyr (0,60%) och den består av 50% aktier och 50% räntor (mestadels Sverige).
Vill man ha en liknande fond så finns Swedbank robur access mix som har unegefär samma sammansättning men till lägre avgift (0,20%).

Själv vill jag hellre ha en renodlad indexfond för svenska aktier (Typ Plus allabolag Sverige index) och renodlade räntefonder för den delen.

Idag har jag
35% criteria 50
36% Handelsbanken global index criteria
18% HB Sverige tema
7% Spiltan investment
4 % Aktier (investor)

Men funderar på att byta
Criteria 50 till Lf global
Sverige tema till hb Sverige index criteria

Hur låter det?

Bra fonder, men varför två olika globalfonder?
Jag hade satsat på att antingen öka på Handelsbanken global index criteria i stället eller köra LF global plus LF tillväxtmrkd indexnära.

Handelsbanken global index criteria innehåller ju tillväxtmarknader, så med den kan du hoppa över en sån fond.
Alternativet med två olika blir aningen billigare.

Om du vill ha en långsiktig portfölj med 100% aktier så skulle jag köra något liknande detta. Utgår från att du har Handelsbanken och använder deras fondlista. Skulle ge en total avgift för portföljen på 0,26%. Din portfölj nu ligger ca 0,54%.

70% Länsförsäkringar global indexnära (0,20% avgift)
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknader indexnära (0,40% avgift)
10% Länsförsäkringar Sverige indexnära (0,20% avgift)
10% Handelsbanken globala småbolag index criteria A1 sek (0,60% avgift)

Handelsbanken global är en ganska dyr globalfond (0,40%) och Handelsbanken Sverige index är också dyr (0,65%)

Tanken med 2 global fonder var att välja bort criteria 50 och få en billig globalfond istället.

Har sett att många tycker att LF global är bäst, och då var tanken som sagt att välja den. Eller AMF Global ?

Men som du skrev kanske det är bättre att höja
Hb global index.

Hb Sverige tema har ju gått rätt bra på 5 år, bättre än hb Sverige 100 index.
Fast den är ju dyrare 1% mot 0,2%
Vad tycker du om den? Behålla eller byta?

Ja, har Isk på Handelsbanken
Deras Sverige 100 index criteria ligger på 0,2 kanske kan vara ett alternativ till LF?

Sonen har hälsovård tema 1,5% ca 10%
Dyr men kan nog gå bra
Tanke?

Byta. Förespråkar alltid indexfond före aktivt förvaltade fonder. Baserar inte på historisk avkastning då denna inte säger något om framtiden.

Som en del av en lekportfölj kan det väl vara okej. Själv gör jag inga sådana bet på att en enstaka bransch och vill hellre ha breda och billiga portföljer.

Är typ samma fond. Båda har ca 100 innehav. Borde prestera likvärdigt över lång tid.

Synd att hb inte har plus alla bolag Sverige

1 gillning

De erbjuder däremot SEB Sverige Indexnära som är lika bra. Den investerar i hela svenska marknaden och inte bara de 100 största.

Så den är i princip samma som Plus allabolag men kosta 0,25% istället för 0,20%. Men ändå en väldigt bra fond!

2 gillningar

Tack för råden!!
Nu blir det till att sätta sig ner och lägga upp framtida sparande :slightly_smiling_face:

1 gillning

Håller med Mattias.
Byt. SEB är ett bra alternativ till Plus fonden.
SEBs Sverige index var det som rekommenderas i modell portföljerna här på RT innan Plus allabolag Sverige startade.

2 gillningar

Skulle det kunna se ut så här?
Vilket alternativ ser mest ok ut?

Alt 1
35% Lf Global
35% Hb Global (innehåller tillväxt)
10% SEB Sverige index nära
10% Spiltan Investment
10%. HB småbolag index criteria
Blir 0,33 i förvaltning

Alt 2
70 % Hb Global + resten = 0,36

Alt 3
70% Lf global
10% LF tillväxt
10% SEB Sverige index nära
10 % Hb småbolag index
= 0,36

Jag gillar det här alternativet bäst. Dock så blir det 110%. Ska du köra med belåning? Annars hade jag tagit bort 10% från Spiltan eller global. Men eftersom du har med spiltan i dina alternativ så antar jag att du är väldigt förtjust i den?

Oj då :grimacing:, så skulle det inte bli
Tur att du är med.
Blir bort med spiltan då

Kommer bli en bra, billig och bred portfölj! I princip samma som “Basportföljen”.

1 gillning

Hejsan
Om jag bara skulle byta Sverige tema mot SEB Sverige index nära
Och behålla resten skulle det vara ett ok upplägg?

Hej
Är det SEB Sverige indexnära a och inte Sverige hållbar Sverige indexnära?

Och den innehåller både stora och små bolag och är bättre än hb Sverige 100 index criteria?

Ja jag menar den som inte är hållbar. Den är, tillsammans med Plus allabolag, den bredaste sverigefonden.

1 gillning