Hej!
Enligt basportföljen 2021, fanns ett förslag på att man kunde dela upp den globala delen på 2 global fonder.
Kan detta vara ett alternativ
50% LF Global
30 % Hb Global index innehåller väl tillväxt
(har den idag)
20% Seb Sverige index nära
(hb har inte plus fonder)
50-80% LF + 20-50% SEB och glöm bananstaterna.
Det är en lösning om du vill ha 30% x 12% = 3,6% tillväxtmarknad.
Är det just 3,6% tillväxtmarknad du vill ha? Annars ser jag inget syfte med att ha två globalfonder.
För övrigt är det en bred och billig portfölj, inget att klaga på direkt ![]()
Jag har idag
Criteria 50 35%
Hb Global 36%
Hb Sverige Tema 18 %
Spiltan investmentbolag 7%
Investor 4%
Vill byta criteria 50 mot Lf global och Sverige tema mot SEB Sverige, till att börja med.
Sedan är tanken att byta hb Global allteftersom till Lf.
Då kommer det till slut bli ca 70 % Lf global och 25 % Sverige med SEB och spiltan och 5% investor
Eller är det bättre att enbart köra Hb global 70%
Och resten av upplägget?
Finns inget rätt svar, men personligen hade jag kört på:
- 75% LF Global Indexnära
- 25% SEB Sverige Indexnära
I en av mina portföljer är globaldelen 22,5 % Länsförsäkringar Global Indexnära, 22,5 % AMF Global och 5 % Handelsbanken Globala småbolag.
AMF Global har jag också haft i åtanke. Den har jag på min tjänstepension
Blir inte riskspridningen större om jag väljer 2 globalfonder istället för 1.
Eller tänker jag fel nu, kanske inte spelar någon roll
Behöver inte innehålla tillväxt
Om det är samma bolag i fonderna bör det inte ge nån extra riskspridning? Eller hur tänker du?
Nej inte om det är fonder som följer samma index och innehåller samma bolag.
Vill du bara ha en globalfond som inkluderar tillväxtmarknader så kan jag tipsa om SPP aktifond global. Den är billigare än din från HB.
Vill du komma ner ytterligare i avgift så är LF Global + 10-15% LF Tillväxt bättre.
Bättre att enbart köra Lf global och SEB Sverige indexnära då.
Finns det två seb Sverige index nära? En hållbar också ?
Seb Sverige indexnära är hållbar. Den har bara bytt namn
. Seb hålllbar Sverige indexnära var namnet innan
.
Gör det smidigt med automatisk månadssparande
.
LF Global indexnära 70%
Seb Sverige indexnära 30%
Den kommer att sköta sig fint långsiktigt
.
Ja det är billigare men du går miste om tillväxtmarknader. Men det är ju inget man “måste” ha.
Toppen.
Jag blev osäker, men jag har lagt till SEB Sverige indexnära nu på mitt fondkonto.
Borde bli rätt då 
Det är en väldigt bra fond!
Jackes förslag på portfölj är billig och bra!
Ska jag lägga till 10% tillväxt LF? Eller 5?
Men i spp global och hb ingår tillväxt
Inte helt lätt det här med fondportfölj
Jag har 50% i vardera LF Global indexnära och AMF Global. Motiveringen till det är att jag får tillväxtländerna med AMF och aktiv förvaltning till hyffsat låg kostnad.
Personligen tycker jag att tillväxtmarknad och även småbolag känns bättre med aktiv förvaltning.
Ja, det verkar vettigt. AMF global är ju inte så dyr
Man brukar få höra här på forumet att det blir “kaka på kaka” att ha mer än en global index fond, men jag håller med dig om att det känns bättre att ha flera, dvs att ha global indexfond hos fler än en förvaltare/ett institut.
Av vilken anledning är det bättre? Jag håller med de som tycker det bli kaka på kaka. Och argumentet att man kan få aktiv förvaltning till låg avgift gillar jag inte heller. Jag vill inte ha aktiv förvaltning om den så vore gratis. Vill ha passiva indexfonder i den mån det går.