Hjälp med investeringsråd inför pension

Hej!
Jag skulle behöva lite hjälp av mina smarta forumdeltagare att tänka.

Jag har en släkting på 50 år som jag hjälper att planera sina investeringar.

Just nu finns cirka 900’ på ett 90/10 lysa konto.

Personen är sjukpensionär och har ingen möjlighet att spara mer.

Vårt första steg var att flytta ifrån dyra Nordea fonder till lysa.

Vi sitter nu på en 17 års tidshorisont.
Planen är att när vi börjar närma oss 9-10år till pension börja skala ner på lysa med 10% per år (som jag hört någonstans att man ska).

Men två tankar har slagit mig…

1. Personen kommer inte behöva alla pengar på pensionsdagen utan över kanske(?) en 20-30 år period. Vill man ändå sitta med 100% räntor?
    Har sett att AP7 har 67/33 på pensionsdagen och 33/67 på 75 år. Är det en bra fördelning?

2. Är x% aktier/räntor verkligen det mest värdebevarande eller är exempelvis en allväder/golden butterfly ett bättre alternativ?

(Ber om ursäkt om svaret redan finns i annan tråd, kunde inte hitta det eller om jag frågat något uppenbart, jag är långt ifrån pension har lite dålig koll på värdebevarande. :grin:)

Jag skulle utgå från önskad utgiftsnivå, och därefter göra en plan för kassaflöde.
Hur mycket per månad behövs ovanpå sjukpension till att börja med och därefter ovanpå pension.

Cirka 5000 per månad vore önskvärt till att börja med. Men som alltid kommer säkert behovet minska lite över tid.

Jag tycker att AP7 plan för sänka risken är ett bra riktmärke. Lägga till 3% räntor om året från typ 56 år och sedan landa i en 40/60 Portdölj eller liknande.

1 gillning

Det går att ha automatiskt månadsuttag från Lysa.
Så börja med uttag på 5000 per månad och lägg upp en plan för att ändra fördelning aktier/räntor över tid med stigande ålder som AP7.
Om avkastningen på LYSA endast är i nivå med inflationen tar pengarna slut på ungefär 15 år med den takten.

Hur kom du fram till 15 år om jag får fråga? Jag landar i en helt annan siffra men kanske räknar helt fel… :slightly_smiling_face:

12 * 15 * 5000 = 900000
Med 4%-regeln behövs 1,5 miljoner för att ta ut 5000 per månad.
Allt beror på vilken inflationsjusterad avkastning du får.

Ja men det är ju 17 år kvar till pensionen. Tänker att det borde vara ganska mycket mer pengar tills dess? :slightly_smiling_face:

OK, så sjukpension täcker önskad utgiftsnivå fram till vanliga pensionen?

Yes precis!
Pengarna behövs först om 17 år när personen når riktig pensionsålder, då försvinner någon försäkring som täcker upp nu.

Så frågan är hur/när man ska växla om till ett mer värdebevarande approach och på vilket sätt

I denna tråd finns en bild (och referens) till hur Vanguard ändrar allokering över tid inför pensionering:

2 gillningar

Påminner ju lite om AP7, men intressant att de börjar minska så tidigt som vid 40 års ålder och att de föreslår 90% allokering även för någon som är 25. Ska läsa lite mer om deras resonemang, tackar!

Globala barnportföljen har inte heller 100% aktier: