Avanza eller Savr

Såg denna artikeln på småspararguiden och i texten menar de att Savr skickar tillbaka kickbacks till de som sparar så tjänar de flesta ändå på att ha Avanza ifall man följer råden om att ha billiga fonder.
Kan någon hjälpa mig reda ut: när tjänar man på att använda Avanza jämfört med Savr? När är Savr inte bästa alternativet av de två?

Om du tänkt köpa en fond så är det billigare att köpa den på SAVR (det blir i alla fall inte dyrare. Tillägg: Om man inte handlar fonder i utländsk valuta.). Om du börjar köpa andra fonder bara för att de du tänkt köpa inte finns på SAVR så kan det bli dyrare. SAVR har inte så många indexfonder, t.ex inte Länsförsäkringar Global index som rekommenderas här.

På Savr kan du köpa ett begränsat antal fonder till lågt pris. That’s it really.

Avanza erbjuder många fler tjänster så som kredit, aktielån, bolån, certifikat, aktier, ETF:er, större fondutbud, fondrobot, optioner, minifutures etc.

SAVR ger tillbaka hela kickback men tar istället ut en plattformsavgift på 0.09%. Utöver detta är deras växlingsavgift 0.5% när man köper/säljer i en valuta som inte är SEK.

Avanza har ingen plattformsavgift men tar hela kickbacken. De har en växlingsavgift på 0.25%.

Förutom detta så har SAVR mindre utbud (men växer) och det tar längre tid att köpa fonder. Överlag så är aktivt förvaltade fonder signifikant billigare på SAVR (de jag kollade på ligger runt 0.5-0.6% billigare i avgift), medans vissa indexfonder så är det oftast inte lönt. Om man handlar i USD/EUR så behöver man hålla fonderna i åtminstone ett år eller mer för att inte det man sparar på SAVR äts upp av växlingsavgifter.

Som exempel har jag lite AuAg Silver Bullet i min lekhink på SAVR. Avgiften är (inkl. plattformsavgift) 0.89% medans på Avanza kostar den 1.5%. Däremot tittar vi på mina Spiltan Investment som jag hade på Avanza sen förut kostar den 0.26% på SAVR medans på Avanza kostar den 0.27% och då tyckte jag inte det var lönt att flytta den.

1 gillning

Billigaste Global indexfond på Avanza 0.22% i avg LF Global indexnära.

Billigaste global indexfond på Savr Skandia Global exponering 0.30% i avg och Spp aktiefond Global 0.33% i avg.

Det är förklaringen :+1:.

Jag säger att du ska ha båda. SAVR är fortfarande väldig tidig i sin utveckling. På SAVR kan du ha din lekhink. Lite aktivt förvaltade fonder, fast med rabatt. Jag kör lite TIN NY Teknik, LF Fastighetsfond och några andra till för skojs skull. Inga jättesummor.

Avanza borde absolut vara din ryggrad. ISK/KF och sparkontot. Allt på ett och samma ställe.

2 gillningar

Samma fond är oftast billigare på SAVR. Däremot är utbudet mindre om man jämför med Avanza. Om man jämför index fonder vet jag inte om det lönar sig för att flytta över till SAVR med en totalavgift som skiljer sig 0.03%. Det måste vara en ganska stor summa för att se skillnaden.

1 gillning

Vet du om plattformsavgiften på 0.09% är inräknad i de avgifter man ser på Savr eller behöver jag manuellt lägga på detta för att få rätt avgift? Som exempel: På Savr står det att avgiften på Proethos är 0,71% - stämmer detta eller behöver jag lägga på 0,09% för att få rätt avgift?

Det är inräknat. Gå lägst ned på fondsidan så hittar du mer info om hur avgiften räknas ut.

1 gillning

Jag har lite AuAg Precious Green och Proethos på Savr. Passar bra för dyrare aktiva fonder. Dock är tiden för köp, sälj och transaktioner bedrövlig. Jag sålde av lite i en fond och det tog 9 bankdagar från säljorder till att jag hade pengarna likvida.

1 gillning

Någon som vet varför det tar så lång tid med köp/sälj osv på SAVR?

2 gillningar

Det vore konstigt om det tar längre tid hos dem än hos tex Avanza, då jag fått svaret från Avanza att det är fonderna själva som bestämmer köp/sälj-tid. Gör fonderna skillnad på mäklare eller stämmer inte det Avanza säger.

Jag upplever inte att transaktioner tar längre tid än hos Nordnet.
Men epostnotiserna som man kan ställa in, förefaller inte komma direkt när transaktionen är klar.
Sålde av fondandelar av två fonder i onsdags. Idag (fredag) är pengarna på mitt konto men jag har inte fått något email ännu…

Jag har inte mätt, men jag upplever Savr som långsammare än Nordnet.
Vi kanske skulle göra ett test.
Nordnet
Avanza
Savr

Välja ut några fonder och först köpa och sedan sälja samma och sedan jämföra tidsåtgången.

Jag använder Nordnet, Avanza och Savr.

Nordnet pga nordiska indexfonderna.
Avanza till ips, barnsparande, målsparande, pensionsspar, buffert
osv.

Savr till alla dyra fonder som jag hade på Avanza innan.

Men större delen till Lysa pga enkelheten.

Testade att sälja samma fond på Avanza på en isk, KF och i en ips. Isk gick snabbt, KF långsammare och ips långsammast.