Fick ett mail om att savr nu infört automatisk flytt av isk. Har lekhinken på avanza för tillfället men fundera på om det är värt och flytta till savr. Enligt hemsidan deras får jag 0.8 % i avgift hos dom jämfört med 1.18% hos avanza.
Finns det några här som använder dom? Funkar månadssparandet och appen lika smidigt som avanza? Visst gäller insättningsgarantin hos dom?
En flytt verkar ju ta 2-4 veckor så är ju ganska länge man är utanför marknaden.
Savr är precis lika trygg och säker som sina konkurrenter. Appen fungerar skapligt, räcker till det allra nödvändigaste. Men kundtjänsten är bra, ger tydliga svar.
Det enda som jag har upplevt som lite irriterande hos Savr är deras marknadsföringsknep.
Om du inte använder Savrs flyttjänst, dvs. säljer innehavet på din aktiva hink hos Avanza och köper sedan fonder med samma summa hos Savr sparar du ca 0,1% i skatt, dvs en hundralapp per 10 000kr. Så frågan är om det löner sig att använda flyttjänsten.
Du får också ta hänsyn till att valutaväxlingsavgiften för fonder som inte handlas i SEK är hos Savr 0,5%, och den gäller vid både köp och sälj. Hos Avanza och Nordnet är den bara hälften av det, 0,25%. Så även om det handlar om en lekhink gäller det att inte leka för mycket.
Oj hoppsan! Tack för att du är så uppmärksam. Jag måste ha varit lite ofokuserad när jag skrev min kommentar. Så här är det:
Om du inte använder SAVRs flyttjänst förlorar du ca 0,1% i skatt. Dvs. en hundralapp per 100 000 kr. (Nu blev det rätt.)
Jag menade att i sammanhanget är skatteeffekten så liten att frågan är om det egentligen löner sig att använda flyttjänsten. Flytten kan ta några veckor och jag är inte säker hur många dagar fonderna står utanför marknaden under tiden när flytten pågår eller hur mycket börsen rör sig under tiden (troligtvis mer än de 0,1% men åt vilket håll kan man bara gissa). Dessutom måste man ta hänsyn till att vissa banker tar en avgift om man flyttar sitt ISK till ett annat ISK hos annan bank eller fondplattform (har dock för mig att Avanza inte gör det).
I stället för att använda flyttjänsten kan man slippa skatteeffekten helt vid flytten också om man säljer sina fonder några dagar före ett kvartalsskifte och köper på ett ISK hos en annan aktör precis efter kvartalsskiftet. Men där igen, samma argument som ovan. Skattenvinsten är så marginell att jag vet inte om det värt besväret.
När jag själv flyttade mina egna aktiva fonder till SAVR använde jag inte deras flyttjänst. Kanske lite krångligare men jag sparade jag i alla fall lite tid ;-).
Ja, jag funderar nämligen själv på att börja använda SAVR för mina aktiva fonder istället för att ha de på Avanza. Men det handlar i dagsläget om inte några jättestora summor så jag gör nog enklare för mig att sälja och sen köpa än att engagera mig i en två-till-fyra-veckors-flyttprocess för att spara lite på skatten.
Och då jag kan ligga ute med pengarna det handlar om så jag kan nog ta igen skillnaden i skatt det handlar om genom att inte behöva vänta på pengarna från försäljning.
Jag använder Savr för en fjärdedel av mitt sparande. Jag upplever att det blir ett bra komplement till mina övriga investeringar och jag tycker plattformen och appen fungerar helt ok. Här kommer några synpunkter:
Jag stör mig på att det inte går att ha stående överföring från mitt lönekonto utan att man måste “hämta” pengar manuellt från Savrs hemsida eller månadsspara direkt i sina fonder. Har påtalat det till kundtjänst och hoppas att det går att lösa framgent.
Upplever att det tar lite längre tid att köpa och sälja jämfört Nordnet och Avanza men har inga faktiska siffror som bevis för det.
Utbudet på fonder är mindre men allt jag hittills velat köpa har funnits.
Växlingsavgifterna är högre än på Avanza och Nordnet så jag har bara valt fonder som säljs i SEK (jag valde därför t ex Öhman Global Growth istället för MS INVF Global Opportunity som jag egentligen tänkt mig).
Så till Savrs stora fördel; rabatterna! Det var de som gjorde att jag tog klivet till att nystarta med aktiv förvaltning igen, som komplement till index. Eftersom man inte längre behöver bli helt uppäten av avgifter känns det nu mer försvarbart att välja till några aktiva fonder till sparandet. Nedanstående fonder har jag valt:
Om du vill flytta hela portföljen till SAVR då kan det vara praktiskt att använda deras flyttjänst. Men då måste du först sälja alla aktier som du eventuellt har i portföljen samt kolla att SAVR har precis samma fonder i sitt utbud som de du vill flytta över.
Om du vill flytta enskilda fonder då är det bättre och enklare att göra jobbet själv.
Fondbolagen gör förstås mycket reklam om att det är gratis att använda deras flyttjänst och att man då slipper skatteeffekten. Men om man gör jobbet själv blir skatteeffekten inte mer än en promille av det insatta beloppet. En struntsumma i sammanhanget tycker jag.