Hej
Jag har sedan länge haft två SEB småbolagsfonder på depå. Avgiften för dessa är 1,50 %. På SAVR är samma avgift 0,87 %. D.v.s. avgiften som man spar är 0,63 %
Exempel: På 100 000 kr så blir det 630 kr mindre i avgift.
Jag funderar nu på att flytta dessa två fonder till SAVR.
Jag kan inte komma på någon nackdel med en sådan flytt.
Är det något som jag har missat ???
Jag har flyttat fonder från SEB till SAVR. Det fungerade och avgiften blir ju lägre. Man får sedan sedan “kickbacken” insatt på kontot hos savr. Ända nackdelen var att flytten tog ganska lång tid. Kommer ihåg att jag blev lite otålig.
“Dina fonderna kommer inte att säljas av under flytten, utan de flyttas automatiskt över till oss från din bank. Det betyder alltså att du inte kommer stå utanför marknaden under en pågående flytt och kan ta del av fondernas utveckling under tiden.”
Var det så det fungerade för dig?
Flyttade du enskilda fonder ur ett konto eller flyttade du ett helt konto med fonder?
Kommer du ihåg om SEB tog ut någon avgift vid flytten?
Jag gick in och begärde flytten hos savr. De skötte sedan allt praktiskt med SEB. (Jag flyttade 4 fonder). Kontot hos seb fanns kvar efter flytten och jag öppnade ett nytt hos savr när jag blev kund där.
Fonderna låg kvar länge hos SEB! Skulle tro att SEB inte hade så bråttom… det tillkom ingen flyttavgift eller andra kostnader. Jag var aldrig ute ur marknaden. Nu var det här 2-3 år sedan så saker kan ju ha ändrat sig något.
SAVR är bra om man har dyra fonder man vill behålla. Men jag retade ihjäl mig på just ledtiderna, så jag har precis sålt av allt, tagit ut och avslutat mitt konto. Men då hade jag inga ”fyrfonser” kvar heller utan bara billiga utan rabatt.