Tid för fondflytt till SAVR?

Hur ser det ut med flyttiden till SAVR?
Min första och enda flytt till SAVR avskräcker. Begärde flytt 15 april 2021. Den 26 april försvann fonden från Avanza för att den 8 september dyka upp på mitt SAVR-konto. D.v.s. nästan 5 månader utan möjlighet att sälja fonden.
Är det någon som har vågat sig på en flytt på senare tid? Är det fortfarande lika långa flyttider?

1 gillning

Jag flyttade sent i höstas.

Finns det någon skattemässig fördel med att fondflytta istället för att sälja av fonderna, flytta pengarna till banken och sedan flytta dem till Saver och köpa på nytt?

Det finns väl egentligen två skäl:

1. Time in market… en manuell flytt kan få dig att missa en uppgång.
  2. Om du säljer, flyttar och köper får du en ny beskattningsberäkning vid insättning, så då bör du sälja innan en kvartalsberäkning och sätta in efter för att inte dubblera beskattningen. Det kvittar för mindre summor, men kan bli intressant för större.

Okej då är jag med men detta förutsätter att värdepappret finns hos båda parter antar jag? Jag kan t.ex inte flytta från Lysa till Avanza och slippa extra skatt?

Sorry att jag hijackar tråden.

Båda ställena måste erbjuda fonden. Men gör de det så kan du flytta mellan Lysa och Avanza. Dina pengar ligger ju inte hos L eller A utan i den fond du flyttar. En del erbjuder bara vissa fonder vid inflytt, så då fungerar inte sälj-flytta-köp alls. Jag har för mig att det var så med t ex Handelsbanken Hållbar energi i mitt fall. Men det kan vara jag som minns fel.

Om man väljer att flytta ett helt konto men bara några enstaka värdepapper går att flytta, avbryts hela flytten då eller flyttas det som går att flytta och resten lämnas orört?

Kanske ska ta detta med Avanza eller Lysa :stuck_out_tongue:

Överväga Fondo? Ännu billigare än SAVR. Global indexfond för 0,16%.

tror jag det blir ja. Men du kan också plocka de du vet finns och lämna resten kvar. Jag flyttade mina två dyaste fonder till SAVR för att spara på avgiften. Övriga är kvar hos Avanza eller Länsförsäkringar.

1 gillning