Savr,billigare?

Jag funderar på om jag tjänar på att ha fonder i Savr om jag sparar månatligt (inte sverigefonder inräknat)med tanke på att växlingsavgiften är 0,5 men deras fonder är billigare jämför med Avanza?

Med SAVR kommer du betala 1% i växlingsavgift (0.5% vid köp, 0.5% vid sälj), med Avanza kommer du betala 0.5% i växlingsavgift (0.25% vid köp, 0.25% vid sälj). Så om jag inte har otur när jag tänker så kommer du tjäna på att ha fonder i SAVR om fondavgiften är mer än 0.5% billigare hos SAVR.

Sen kan man givetvis fundera över huruvida dessa fonder är bättre än en billig global indexfond :slight_smile: Får man fråga vilka fonder du är nyfiken på hos SAVR?

Tack för svar,jag har redan flyttat en del från avanza,har bla.vanguard index us. och tin ny teknik.Jag har kvar avanza world tech by tin men hade funderat på att byta in den till något annan teknik hos Savr men nu tänker jag att det kanske inte är någon större vinst.

Växlingsavgiften dras ju bara två gånger, fondavgiften dras varje år, därför borde väl det här med 0,5% billigare för att gå “break even” bara gälla om du har fonden i ett år mellan köp/sälj? Om du har den under långa perioder så bör det vara bättre att ha den hos SAVR i de flesta fall tänker jag.

Låter korrekt!

På samma sätt som en global ETF kan ha halva avgiften jämfört med LF Global Indexnära, och löna sig om man håller den i flera år trots att man vid köp/sälj betalar courtage, valutaväxling och spread.

Själv har jag dock köpt/sålt oftare än så, ibland när marknaden blir röd och man får svaga ben, ibland när man helt enkelt vill ändra nåt i portföljen.

Ok.Jag förstår hur ni tänker,jag tänkte mest på om man sparar varje månad får man ju växlingsavgift 12 ggr.på ett år.

Kan tillägga att Fondo har 0,25% växlingsavgift (så 0,5% för in-ut). Dock färre fonder och bara åtkomlig via app.