Tips på någon bra Fastighetsfond?

Ja exakt! Är inte heller ute efter ädelmetaller, gruvor, olja etc.

Mer andra typer av råvaror. Skog, boskap, kaffe, vatten, soja, vete osv.

Finns det någon datum satt då dessa ska finnas tillgängliga på Avanza/nordnet osv? @Emil_PLUSfonder

Skulle gissa enligt tidigare samtal med @Emil_PLUSfonder att Fastighetsfonden kommer i september/oktober. :+1:

1 gillning

Om ni lyckas med bedriften att ha följande fonder i framtiden kommer jag lägga allt jag har hos er (förutsatt att de fortsätter att vara billiga):

• En global indexfond (utan exkludering av bolag)
  • En svensk indexfond för alla noterade bolag (utan exkludering av bolag)
  • En global tillväxtmarknadsfond (utan exkludering av bolag)
  • En råvarufond (fokus på guld)
    EDIT: En indexfond för svenska investmentbolag (ingen exkludering)

Ett stort tack till er också för att ni inte exkluderar bolag! När jag vill opinionsbilda eller stöda bolag som passar mig åsiktsmässigt gör jag det med direktinvestering. Exkludering av bolag är ett otyg.

17 gillningar

Kan bara hålla med om att det är bra när inget exkluderas.

Vilken drömlista! Vi får hålla tummarna.

Ytterligare en fond jag eftersöker är en fond för globala småbolag. Typ som Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek. Fast billigare såklart! Gärna runt 0, 2-0,4% i avgift. @Emil_PLUSfonder

1 gillning

Ser att den endast finns på Avanza. Kommer den att komma till SAVR?

I en annan tråd skrev Robert101 att SAVR tar in den i början av oktober:

@Emil_PLUSfonder Kan du berätta vad indexet som Plus Fastigheter följer har gått de senaste 3, 5, 10 och 15 åren? Hittar inte indexet tyvärr.

Eller jag kanske borde fråga dig @janbolmeson, du brukar ju ha koll på olika index.

Kan du berätta vad indexet som Plus Fastigheter följer har gått de senaste 3, 5, 10 och 15 åren? Hittar inte indexet tyvärr.

1 gillning

SIX Real Estate Index (SIXREX)

1 gillning

Kanske jag som inte hittar, men vad jag kan se så är det bara info om Plus fonden på den sidan, och den har inte direkt så lång historik. Men jag skulle vilja se själva indexet tex från 5, 10 och 15 år (om möjligt ) bakåt i tiden.

1 gillning

@PLUSfonder är det något som ni kan hjälpa till med?

1 gillning

Ursäkta…jag läste din fråga fel. Fattade det som om du frågade vad indexet hette.

Svaret på trådens ursprungsfråga blir i juli 2022: Nej, ingen. :sweat_smile:
(Nejdå, ja’ e’ int’ bitter…)

Jag kanske hade otur i mitt letande, men detta är iaf resultat av 10 min letande:

• På Six-groups lista över deras nordiska index [Nordic Indices | SIX] nämns inte SIXREX.
  • Klickar man på Full Overview of Nordic Indices kommer man till en lista där den nämns och med ISIN CH0108314003.
  • Google har ingenting om CH0108314003.
  • Hittar inget på Morningstar heller.
  • Använder jag sökfunktionen hos Six-Group och söker på SIXREX eller SIX Real Estate Index hittar jag ingenting relevant.
  • Hittade en random PDF-fil från Plus-fonder via Google [https://www.plusfonder.se/upl/files/180054], omöjligt att estimera avkastning eftersom y-axeln är logaritmisk, men så här ser det ut iaf:

Tack för intresset för PLUSfonder och specifikt PLUS Fastigheter. Indexet som fonden följer heter SIX Real Estate Index och levereras av SIX. Idag publicerar inte SIX värdena för detta index för konsumenter, men SIX utvärderar möjligheten att publicera indexet på sin hemsida. Vi ber att få återkomma med en uppdatering om detta.

Dock beräknar SIX också Carnegie Real Estate Index och detta index finns tillgängligt på Carnegies hemsida https://www.carnegie.se/securities/kurser-och-index/fastighetsindex/ och där finns historik fem år tillbaka. Nuvarande population och metodologi är identiska för Carnegie Real Estate Index och SIX Real Estate Index, men det kan inte uteslutas att det ändras med tiden.

1 gillning

Jag kör: VanEck Global Real Estate UCITS

Om jag kikar på https://www.carnegie.se/securities/kurser-och-index/fastighetsindex/ och väljer 5 år och räknar på det så får jag fram att indexet gått upp ca 54,7% de senaste 5 åren. Stämmer det?