Intressant reflektion från Emil på PLUS Fonder - hälsovårdsindexfonden är egentligen mest intressant

Måste bara kort dela med mig av en reflektion som @Emil_PLUSfonder gjorde när vi pratade på telefon häromdagen om nedanstående graf av omröstningen.

Han sa typ:

Det är jättekul att det är ett sådant intresse för Fastighetsfonden. Men om jag hade valt själv som en utomstående investerare så hade jag nog röstat på Hälsovårdsfonden. Den är riktad mot en relativt konjunkturokänslig bransch men svårigheten med en sådan bransch är att välja ur rätt bolag. En indexfond mot den branschen löser ju det problemet.

Ska vara helt ärligt att jag själv hade inte tänkt så långt. :flushed:

4 gillningar

Japp, jag röstade på Hälsovårdsfonden också. Fastigheter är jag tillräckligt exponerad mot ändå och teknik finns redan så hälsovård är mest intressant för mig. Tyvärr tror jag avgiften på 0.4% kan bli för hög om man inte kan dribbla med utlåning av aktier där också.

Jag blev dock lite tveksam till alla PLUS fonderna just på grund av tveksamheter med aktieutlåningen så jag kommer nog inte lägga in mera pengar i deras fonder tills jag fått bättre svar där.

1 gillning

LF Fastigheter har gått som tåget, och nu blir det ett mycket billigare alternativ. Gissar att folk endast tänker så långt (jag tänker inte längre än så iaf).

2 gillningar

Jag mejlade med @Emil_PLUSfonder häromdagen. Han lovade att återkomma i den andra tråden. Lite semestertider just nu.

1 gillning

Borde väl bero på hur stor andel av mogna/omogna bolag fonden kommer innehålla. Företag som sysslar med läkemedelsproduktion/försäljning bör klara sig bättre medan mindre bolag som sysslar med läkemedelsutveckling bör vara mer riskfyllt eftersom de är beroende av externt kapital där investeringsviljan/riskkapitalet minskar vid en allmän nedgång?

1 gillning

Absolut jag kan hålla med, minns att min pappa sa samma när jag i början av mitt fondsparande hade köpt någon random läkemedelsfond, problemet med demokrati är bara att folk kan rösta fel… :slight_smile:

1 gillning

Min första tanke var att spara lika stor del i läkemedel och fastigheter. Samt att helt hoppa över teknikfonden.