På vårt FikaTillsammans-tillfälle förra veckan läckte @Emil_PLUSfonder att de kommer att släppa tre nya indexfonder.
En fastighetsindexfond - PLUS Fastigheter Sverige Index - , avgift ca 0.2 %, ca 30 bolag
En teknologifond - PLUS Teknologi Sverige Index - avgift ca 0.4 %, ca 150 bolag
En hälsovårdsfond - PLUS Hälsovård Sverige Index - avgift ca 0.4 %, ca 150 bolag
Fokus är på svenska bolag och de har tillsammans med en indexleverantör skapat de här helt nya indexen. Tre frågor till dig:
1. Vilken av fonderna tycker du låter mest intressant?
Hälsovårds-indexfonden
Fastighets-indexfonden
Teknologi-indexfonden
0röster
2. Vilken skulle du vilja se att de lanserade först?
Hälsovårds-indexfonden
Fastighets-indexfonden
Teknologi-indexfonden
0röster
3. Vilken fråga ska vi ställa till Emil?
Imorgon spelar vi in podd med Emil där vi kommer prata om bland annat fonderna ovan. Är det någon fråga du vill att vi ställer? Kommentera gärna nedan.
Min egen kommentar är att jag gillar initiativet, främst med teknologi-fonden eftersom det skapar konkurrens till de aktivt förvaltade teknikfonderna. Köper en indexfond framför en aktivt förvaltad fond mot samma bransch alla dagar i veckan.
Däremot kommer är jag spontant nog mer intresserad av fastighetsfonden för att enkelt bli exponerad mot fastighetsbolag. Även om jag gärna hade sett den ännu bredare. Tänker spontant att det kan vara typ som en svensk REIT.