Intervjuar en av grundarna till PLUS-fonderna i nästa vecka | Vilka frågor ska vi ställa?

Här kommer fortsättningen i avsnitt 212 som handlar mer om de nya fonderna och lite nörderi kring t.ex. arbitrage i emissioner och liknande. :nerd_face:

1 gillning

Bra gräv! Sånt gillar vi :+1:

Tack @janbolmeson och @carolinebolmeson för intressanta diskussioner i de båda avsnitten. Vi uppskattar också alla frågor och input från läsarna! Dialogen med spararna är viktig för oss under vägen framåt.

Jag skulle vilja göra två tillägg till ovanstående diskussion i tråden.

Vad gäller ”skin in the game”, det vill säga vad vi tre grundare av PLUSfonder har investerat i fonderna, stämmer det att vi har såväl direktägande i börsnoterade aktier såväl som fondinvesteringar. Med det sagt så har vi drygt 40 Mkr av våra egna medel investerat i de tre PLUSfonderna och därutöver har vårt bolag PSG Capital investerat drygt 5 Mkr i fonderna. Naturligtvis kommer vi också att investera i alla kommande fonder.

Vad gäller frågan om samarbete med Lysa har vi haft en dialog med Lysa och lämnat ett konkurrenskraftigt erbjudande för Sverige-exponeringen med PLUS Allabolag Sverige Index.

/Emil

12 gillningar

En av de allra mest intressanta och för mig positiva delarna är att @Emil_PLUSfonder inte går ner sig i greenwashing träsket med ESG. Som idag saknar vettiga och/eller gemensamma riktlinjer.

3 gillningar

Jag hann med första avsnittet under morgonpromenaden och han tjuvbörja på andra. Resten följer väl imorgon. Men… nu blir jag nyfiken på var det var man fick chans att tycka till om fondstarterna.

En prisvärd fastighetsfond känns givet oavsett. :slight_smile:

1 gillning

Enklast är nog här:

Är man medlem på forumet så kan man köra här istället:

1 gillning

tack @janbolmeson :slight_smile:

Det roliga är att resultatet ter sig skiljas åt beroende på om det är vi på forumet som röstar eller folk som inte är här.

Hade hoppats på Ny Teknik istället för Teknik. Robur/TIN hade t.ex. aldrig investerat i sjunkande skeppet Ericsson.

Med det sagt kommer jag nog investera i alla 3 lite grann :slight_smile:

1 gillning

Vad kommer fonderna kosta hos SAVR? Är det något som du vet @Emil_PLUSfonder

1 gillning

Jag blev lite förvånad när jag hörde talas om att PLUS fonder lånar ut aktier och använder arbitrage för att öka avkastningen. Gör andra indexfonder detta också eller är det en konkurrensfördel som just PLUS fonder har? Hur stor skillnad gör detta på större bolag, till exempel PLUS Allabolag Sverige Index?

Edit: Grävde lite själv och hittade svar i deras egen årsberrättelse:
Mikrobolag: Fonden har under 2020 avkastat 27,95%, vilket är 0,01% bättre än index. En avkastning på ca 0.41% för aktieutlåning.
Småbolag: Fonden har under 2020 avkastat 22,96%, vilket är 0,04% sämre än index. En avkastning på ca 0.36% på aktieutlåning.
Alla bolag: Fonden lanserades i slutet på oktober 2020 och har därför varit igång i cirka två månader. Avkastningen under perioden gick upp till 9,5%, vilket är 0,06% sämre än index. En avkastning på 0.14% på aktieutlåning.

Oerhört imponerande att prestera över index minus avgift och i fallet med mikrobolag till och med över indexet.

Finns det några nackdelar med detta? Om börsen kraschar innebär detta en motpartsrisk då?

4 gillningar

Jag kom precis till denna tråd för samma fråga.

Min åsikt är att en indexfond lånar ut aktier för att slå index? Helt tokigt. Och den infon, även om den inte är dold, så är den inte precis highlightad. Många fattar nog inte den extra motpartrisk fonden tar om aktier inte kan lämnas tillbaka.

Efter att ha läst vad som hänt kring blankning i USA-landet kring GME och AMC etc, så ser jag allt sådant här som ett otroligt ofog. Där har alldeles för många på Wall Street lyckas blanka en och samma aktiepost flera gånger om. Till vilken risk? Kom ihåg vad som hände med Archegos Capital bara nyligen. Liknande upplägg. Låna pengar för att köpa och blanka aktier. Helt plötsligt fanns det inte kapital nog att täcka lånen med och korthusen föll ihop.

1 gillning

Ofog är nog ett för snällt uttryck. En indexfond ska följa index. Inte jonglera med finansinstrument för att slå index. Det här tycker jag de ska sluta med omedelbums.

Intressant. @janbolmeson eller @Emil_PLUSfonder kan vi få lite mera om detta på något sätt? Jag gissar på att detta är anledningen till varningen i Småspararguiden?

Lugn i stormen. Att en och samma aktie kan blankas många gånger är inget som helst konstigt och fullt naturligt om man tänker på vad som faktiskt händer. Inte heller någon extrem risk.

Tänk dig att Elon äger en aktie i bolaget GameStart. Han lånar ut den aktien till Jeff (Jeff vet inte vem han lånar av) som säljer den på öppna marknaden till Bill. Sen lånar Jeff en aktie till (vilket råkar vara den aktien som Bill nu har på sitt konto) och säljer på öppna marknaden till Steve. Alltså har Jeff blankat en och samma aktie 2 gånger!

Så funkar dock normalt sett inte blankning. Då behöver man vanligtvis ha täckning för sin korta position (pengar på kontot så att säga). Hävstången Archegos Capital hade var rena lån med säkerhet i aktierna. Istället för aktielån med säkerhet i pengar på kontot. Dessutom behövs säkerhet i form av pengar på mer än hela den korta positionens värde. 130% - 150% är väl det som förekommer.

Det är inte alls så farligt. Aktielånen ska den som lånar ha pengar som säkerhet med mer pengar än aktiens värde. 130% tror jag Avanza har.

Det är ett utmärkt sätt att dra in lite pengar på gränsen till riskfritt. Framförallt eftersom det täcker avgiften (och dessutom lite till).

1 gillning

Önskat att de kunde lansera en global småbolagsfond, Handelsbanken småbolags avgiften sticker alltid i ögat. :cry:

2 gillningar

PLUSfonderna har en möjlighet att låna ut upp till 20 procent av sina aktier. Effekten av aktieutlåning på avkastningen är störst för PLUS Mikrobolag, helt enkelt för att utlåningsräntan på aktierna i den fonden som helhet är klart högst. Effekten är minst för PLUS Allabolag. För PLUS Mikrobolag är ambitionen att intäkter från utlåning av aktier ska mer än kompensera för förvaltningsarvodet. För PLUS Allabolag är ambitionen att intäkter från utlåning ska kompensera för courtage. Effekten för PLUS Småbolag förväntas bli någonstans däremellan.

Vad gäller risk i samband med utlåning så är fondernas motpart Danske Bank. Danske Bank tillhandahåller kontinuerligt säkerheter i form av värdepapper vars värde överstiger värdet på de lånade aktierna.

7 gillningar

Stort tack för bra svar, men det föranleder en rad andra frågor.

1. Jag tolkar det som att ni kan avkräva aktierna av Danske Bank, vilket i praktiken innebär att för att PLUS fonderna ska påverkas så måste först Danske Bank gå i konkurs?

2. Ifall “konkursboet” inte kan täcka skulden till er, måste även de värdepapper de tillhandahåller sjunka i värde så pass mycket att de inte täcker upp för de 20% av aktierna som ni lånat ut?

3. I så fall, vart ligger ni i prioritet jämfört med andra intressenter, dvs. räknas detta som en vanlig skuld eller kan eventuella skulder drivas in innan ni kan räkna hem ett återköp?

4. De värdepapper som Danske Bank tillhandahåller, är det också aktier eller är det ett tillgångsslag som har en lägre korrelation mot aktier? Det finns ju en uppenbar risk att när Danske Bank har problem så sker det samtidigt en krasch på marknaden och då kommer ju alla aktier falla samtidigt.

5. Hur stor del av värdet täcker säkerheten? Är det 130-150% som Nightowl skriver ovan?

EDIT: Kom fram till att jag nog gjorde an tankevurpa. Om aktier sätts som säkerhet för aktier kommer de ju rimligtvis krascha samtidigt vilket gör det lättare att täcka upp för den lånade delen, så man vill ju faktiskt att de har en stark korrelation. Men då är svaret på främst fråga 4 och 5 fortfarande intressant, är det aktier som Danske Bank lämnat som säkerhet?

3 gillningar