Skulle nog säga denna: Om ETF:en | Avanza
https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?isin=IE00BK5BQV03#overview
Då får du lite Korea med också (vilket du inte gör om du väljer en developed som följer MSCIs index).
Skulle nog säga denna: Om ETF:en | Avanza
https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?isin=IE00BK5BQV03#overview
Då får du lite Korea med också (vilket du inte gör om du väljer en developed som följer MSCIs index).
1000 Tack för det snabba svaret. Jag har heller inget emot Korea, åtminstone inte Syd-
Så. Då var det första köpet avklarat.
En liten men viktig extra sak att iaktta;
Fundera på ifall du vill lägga regelbundna köp i ETF att köpa så du kommer upp i kring 400 euro/köptillfälle.
Detta för att få så låg courtage per styck som möjligt (som du ser på bilden så är courtage vid 4 st just 1 euro - det syns när man klickar på pilen bredvid totalt belopp inkl. avgifter):
Hahaha…
Hur faan kunde du se mitt köp av 4st?
Har själv kollat på detta.
Något dyrare avgift men finns det någon som slår Robur Global A i utveckling?
Bra fråga. Aktivt förvaltad och avgiften något hög som du själv nämner.
@MattiasA90 har rätt i det han skriver nedan. Jag jämförde med fel (icke aktiv Access globalfond).
Extra uppgången i Swedbankfonden skulle kunna förklaras med att teknik haft mycket medvind på sistone. Swedbanks aktivt förvaltade globalfond fond har drygt 40% teknik medan Vanguards marknadsviktade ETF har ~25% teknik.
Vanguards ETF:
Swedbanks fond:
Det där är ju dock access global. Inlägget ovan syftade till robur globalfond A. En helt annan fond och den är aktivt förvaltad. Vet ej hur den kör med hållbarhet och ESG.
Instämmer helt. Jag hade fel jämförelse
Ja det är samma. IShares Core ETF för MSCI World DM index.
WEBG
Nyligen släppt i eu.
Avgift 0.07
Ink. Tillväxtmarknader.
Utdelande
Fonden följer Solactive GBS Global Markets Large & Mid Cap USD Index NTR. Det innehåller kring 3500 bolag
Ser bra ut. Är Solactive något slags budget alternativ till MSCI / FTSE ? I like It att betala för mycket till index jättarna bör man nog motsätta sig. Vill helst ha fonder över 100m för att försäkra mig om att de finns kvar ett tag dock.
Ingen aning vad Solactive är…
Bra tanke! Jag har lagt in mängden förvaltat kapital i tabellen. Finns det flera andelsklasser i samma fond har jag tagit totalen. Kunde inte låta bli att komplettera med en kolumn för lanseringsår när jag ändå var i farten.
FYI
Jag noterade att man kan addera flera ISIN’s på justETF.com med &isin= för att jämföra.
Exempelvis nedan med de accumulerande i TS första inlägg + IE0003XJA0J9
https: //www.justetf.com/en/etf-comparison.html?isin=IE00B4L5Y983&isin=IE00BJ0KDQ92&isin=LU1829220216&isin=IE00B6R52259&isin=IE00B44Z5B48&isin=IE00B3YLTY66&isin=IE00BK5BQT80&isin=IE000716YHJ7&isin=IE00BK5BQV03&isin=IE0003XJA0J9
För default jämförelse-vy välj ”Show selection” och där kan man sen själv välja vad man är intresserad av (inloggning inte nödvändig)
Gå in och rösta för att vi kan få VWCE med i månadssparande på Nordnet;
Amundi MSCI USA UCITS ETF Acc (WEBH)
0,03% ej ESG, ej utdelande
Amundi Prime Global UCITS ETF Acc (F50A)
0,05% ej ESG, ej utdelande, ej EM
Denna har sedan tidigare funnits på Nordnet och finns från och med idag att handla på Avanza också! Tyvärr inte godkänd för ränterabatt ännu men den bör plockas in nästa gång de uppdaterar.
Som svar på frågan i trådens titel skulle jag välja SPYI (SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF) om man vill ha en enda ETF som är allt-i-ett. Då får man exponering mot 99% av marknaden (index MSCI ACWI IMI, 8682 bolag) mot 0,18% i avgift.
Om man på bekostnad av lite mer meckande vill optimera avgiften, utan att tumma på exponeringen, är det bästa alternativet jag hittat att kombinera de tre ETFerna nedan. Ger alltså motsvarande exponering som SPYI men med mycket större andel fysisk replikering och ännu lägre förvaltningsavgift. I sammansättningen nedan finns för tillfället 7962 bolag mot en löpande avgift på 0,103%. Resterande bolag har man ju exponering mot ändå men genom sampling.
80% F50A | Amundi Prime Global UCITS ETF Acc) | Avgift 0,05%
10% IUSN | iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD (Acc) | Avgift 0,38%
10% IS3N | iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD (Acc) | Avgift 0,25%
Eftersom det blir en mix av MSCI och Solactives index och de tydligen klassar Polen olika (DM/EM) så råkar man få lite bonusexponering mot Polen på köpet. Kan vara kul att känna till men spelar inte så stor roll då Polen utgör 0,07% av market cap…
är jag korkad om jag inte ersätter Handelsbanken-fonden med denna?
Du får tänka på att räkna courtage och 0,25% valutaväxling vid både köp och sälj. Men en bättre småbolagsfond, helt klart.