Har försökt att återskapa en mellanrisk hink med sparhorisont på 5-10 år. Tänkte månadsspara på detta vis. Tar tacksamt emot era åsikter när jag är lite osäker på räntefonder, är detta bra nog?
Jag tycker spontant den ser tillräckligt bra ut för att köra på Men va medveten om att ränta global kommer ha hög korrelation till börsen, så den här portföljen kanske kommer fungera mer som en 70/30-portfölj.
Okej, ska jag lägga till någon räntefond eller öka exponeringen mot dom jag valt? AMF räntor lång verkar ju poppis. Eller blir det kaka på kaka. Korta räntor är kanske ingen bra ide? Bättre med sparkonto med ränta tänker jag.
Finns inga ”rätt” svar tyvärr. Men finns lite olika teorier om hur man kan bygga mellanriskportfölj. Antingen kan man göra som tex Lysa, hålla det hyffsat marknadsviktat, billigt och enkelt att förstå, då är AMF lång och mix bra alternativ. Eller så kan man försöka optimera portföljen med flertalet volatila tillgångar med låg korrelation inbördes, en så kallad riskparitet portfölj. Se gärna Zinos tråd om Allvädersportföljen för inspiration. Vad dom passar dig bäst måste du nog komma fram till själv.
Jag tycker att det här är en bra portfölj att månadsspara långsiktig i, typ 10 år, kanske mer om du inte vill ha 100 % exponering mot “Aktier”. Precis som Mattias säger så korrelerar Avanza Ränta Global mot börsen på ett sätt som gör att du tar mer “aktieliknande” risk än de 60 % som fördelningen säger. Jag hade inte använt den här portföljen om du har för avsikt att generera ca 4 % i genomsnittlig avkastning per år samt bevara kapital du sparat ihop sedan tidigare eller om du har för avsikt att plocka ut pengar från portföljen för att leva på. Se till att vara klar med ditt syfte för portföljen samt sparhorisont innan du börjar
Förstår att det är svårt att hitta den perfekta lösningen på en sånhär uppbyggnad. Jag har lite guld också som ligger på denhär kontot men som inte ligger med i månadssparet
Har ett pensionsspar med 100% aktier, ett buffertkonto på plats, en lekhink där jag har cirka 10% av kapital och detta . Har tidigare bara månadsparat till pensionen så tänkt dela upp det sparadet mellan pension/mellanhink.
Det här kontot är tänkt till om buffertkontot måste fyllas på eller om det blir något annat större inköp. Så att jag i största möjliga mån aldrig ska behöva sälja fonder från pensionssparet om det skulle skita sig.
Vi har hus, två bilar, person/barn/livförsäkringar och materiella ting som vi behöver så inget direkt mål i sikte förutom att känna en ekonomisk trygghet.
Förklara gärna mer kring hur du resonerar här?
@GetOut. Om man bortser från vad jag skrev kring avkastningskrav, det kan alltid diskuteras (nämnde 4 % för att det är vad som kommuniceras här på Rt kring en 50/50 portfölj) Så är mitt resonemang följande. Rätt eller fel?, jag vet inte!
Är detta pengar du är rädd om (du kanske har sparat ihop dem sedan tidigare på ett Sparkonto men vill nu få in dem på börsen men inte ta 100 % “Aktierisk”) och som du ska använda/leva på (dvs pengar du är i en stay richfas och/eller uttagsfas med) och vill bevara värdet på gentemot inflationen samt kunna plocka ut av och du inte nysparar mer i portföljen. Då skulle jag välja ett försiktigare alternativ än den föreslagna portföljen. Om du däremot är i en fas att du med mellanrisken vill ackumulera kapital, du plockar inte ut pengar ur portföljen under din sparhorisont och du är villig att acceptera större förluster då kanske detta är en portfölj att välja? Jag vet inte.
Men jag tycker fortfarande att den föreslagna portföljen lämpar sig bättre för en 10 årig sparhorisont jämfört med om den blir exempelvis 5 år. Definitionen av sparhorisont i mellanriskhinken är ju, att du inte vet men 3-9 år? Skulle det sen visa sig att sparhorisonten landar på 4 år, hur bör man tänka då?
I aktiedelen hade jag skippat svenska bolag. Det behövs inte. EM är väl valfritt. Global aktiefond är bra.
Däremot hade jag satsat på svensk exponering i ränte delen (om du betalar kostnader i SEK) då det är mycket billigare och väldigt stabilt. AMF fonder in, globalräntor ut korta räntor är fortfarande ok, men de kommer tappa farten när (om) räntan sänks i motsvarande valutas Riksbank. AMF har bra och billiga kredit papper och även “långa” IG.
Jag tycker inte att det är något fel på din portfölj. Men jag hade nog använt den i ett långsiktigt sparande (som jag skrev tidigare) där jag inte är bekväm med eller inte vill vara exponerad mot 100 % “Aktier” . För en “ren” mellanriskportfölj hade jag dragit ner aktieandelen till 40-50 %. Men det är min preferens. 60/40 med den “räntedel” som du har valt hade varit alldeles för aggressivt för mig. I alla fall om jag ska ha portföljen på börsen mindre än 10 år. För att minska korrelationen med “aktierna” i portföljen är det nog bättre att köra en kombination av AMF Räntefond Lång och AMF Räntefond Mix som @Alec var inne på. Var det så du tänkte @Alec? Skulle man kunna blanda in AMF Räntefond Kort i kombination med AMF Räntefond Lång @Alec? Pratar vi Captors fonder hade jag nog kört en kombination av Captor Aster Global Credit och Captor Aster Global Credit Short-Term. Slutligen precis som @Alec skrev så finns det väl inget “rätt” svar. Tipset om Zinos Allvädersportfölj är värt att kolla upp.
Precis, tycker en kombo mellan AMF lång/mix räcker gott, kort är totalt onödig i min mening (då lång och mix redan innehåller en hel del korta papper). Hellre sparkonto då.
Vill man optimera en mellanriskportfölj med vanliga fonder hade jag sneglat på att komplettera aktier med en kombination av Captor Iris, Danske globala realräntor och Lynx Dynamic.
Men då enbart om man förstår varför, annars riskerar man att ge upp strategin om några tillgångar går dålig över några år.
From nästa år kommer min mellariskportfölj se ut enligt följande. Lägger till räntefonder jämfört med hur portföljen ser ut idag.
40/60
40 % Lysa Aktier Bred
30 % Lysa Räntor Bred
30 % Sparkonto
I mitt fall kommer nog denna portfölj vara kvar på börsen i mer än 10 år😂.
I dagsläget ligger min Mellanrisk på runt 60/40 vilket jag inte är nöjd med.
60 % Lysa Aktier Bred
40 % Sparkonto
Nuvarande fördelning beror på ett felaktigt beslut i början av året.
Jag månadsparar i Buffert och i det långsiktiga sparandet. Om mitt månadssparandet i Buffert vid årsskiftet innebär att bufferten vuxit sig för stor inför nästa år flyttar jag överskottet från Bufferthinken till mitt långsiktiga sparande (Högriskhinken). Växer min Mellanrisk under året flyttar jag överskottet till Högrisk.
Tack Alec! . Såg ditt förslag angående kombination Captor Iris, Danske Globala Realräntor och Lynx i en annan tråd .
Har du kikat på Avanza Auto 3-4? De ligger inte långt ifrån det du själv knåpat ihop och tycker de är rätt bra ihopsatta för en mellanriskportfölj. Kanske något dyrare avgift än om du plockar ihop själv men samtidigt automatisk ombalansering vilket säkerställer att du över tid behåller din önskade risknivå.
Tack för alla inputs, har kollat på Avanza auto 3 och 4 och det verkar helt klart vettigt. Jag tycker det är roligt att försöka knåpa ihop egna portföljer så jag provar det. Jag minskade Avanza ränta global till 10% och la till 10% i AMF räntefond lång istället.
Jag tänker ombalansera kanske en eller två gånger per år. Får utvärdera resultatet om några år
Går tyvärr inte att utvärdera beslutet med hjälp av att titta på resultatet om några år. Resultatet på så kort sikt för slumpmässigt helt enkelt, bättre att backtesta portföljen många decennier och olika tidsperioder istället redan nu.
Det har du rätt i, feltänkt av mig.