Feedback kring sparande och vilka förbättringar jag kan göra

Hejsan :grinning:

Jag skulle vara väldigt tacksam om man kunde få lite feedback kring mitt sparande, då jag är osäker på huruvida optimalt det är så som jag har det idag, och om det finns stora förbättringar jag kan göra.

Det jag vill åt med mitt sparande är att det ska vara stabilt och tryggt då jag tror att detta kommer ge bäst resultat på sikt.

Jag försöker utgå från de 4-hinkar-principen, och har enligt följande:

Bufferthinken

- Avanza, sparkonto med ränta, ca 100 k sparat idag , dvs lite mer än 3 nettolöner som jag har satt 
     som en gräns för hur stor min buffert ska vara 

Mellanriskhinken

- Lysa, med ca 60 % aktier och 40 % räntor, ca 100 k sparat i denna hink idag 

Passivahinken (Högrisk)

- Lysa, 100 % aktier, tänkt för långtidssparande, pension etc, ca 100 k + sparat i denna hink idag 

Lekhink
- Denna har jag valt att inte använda

Resten har jag investerat i en nyligen köpt lägenhet

Jag är 24 år och är osäker på om jag faktist behöver “mellanriskhinken” då jag tänker att denna kanske kan spegla värdet som lägeheten har, men tänker jag rätt här ? eller är det vettigt att fortfarande ha kvar denna hink ?

och hur stor bör isåfall min mellanriskhink vara kontra passiva hink (högriskhink) ?

Som det är idag är min mellanriskhink lika stor som min passiva hink (högrisk)

När jag framöver månadsparar i mellanrisk och passaiva hinken, hur bör jag fördela detta procentuellt. Ska jag lägga in mer i mellanrisk eller passiva hinken?

Hoppas detta var tydligt nog !

Tacksam för alla svar :grinning:

Tycker det ser jättebra ut! Personligen tycker jag att mellanriskhinken kan utgöras av bostaden men kan vara trevligt med likvider även i denna hinken så jag skulle behålla de 100k du har i 60/40.

Däremot skulle jag förmodligen fördela kommande sparande främst till passiva hinken. Typ 80-100% av nysparande till passiva och 0-20% i mellanhinken. Bortsett från målsparade på kort sikt om det behövs.

1 gillning

Tack så mkt för feedbacken @MattiasA90 :smiley:

Det ser absolut bra ut :+1:t2:
Det där med mellanhink och passiva hinken är mest mental bokföring, i princip kan du köra dem båda i samma ISK, kör en 80/20 portfölj så har du båda hinkarna i samma portfölj.
Övervärdet i boendet skulle jag absolut räkna som mellanhink, även inkomstpensionen och eventuella Tjp som har traditionell förvaltning.

2 gillningar

@AC72 Tack för superbra input :smiley:

Har en följdfråga på det du nämnde med att slå ihop mellanrisk och högrisk till samma portfölj med 80/20 fördelning.

Vad vinner jag kontrar förlorar på att göra så jämfört med hur jag har det idag där jag har separata konton på Lysa för mellanriskhink och högriskhink?

Det är same same så båda är lika bra.
Ville bara få in att egentligen är de olika hinkarna bara mental bokföring, men för att enkelt se skillnaden på hinkarna så kan det kanske vara bra att ha de uppdelade. :+1:t2:

1 gillning

@AC72 okej, tycker allt detta kan kännas lite snurrigt och mkt till en början, så super tacksam för ditt förtydligande kring att det egentligen är detsamma :smile:

1 gillning