Hur ska man göra med sparande på sparkonto?

Hej alla,
Följer RT Community sedan länge men gaska ny på forumet.
Jag tänkte ställa en fråga till era experter :slight_smile: :
Ett tag sen efter diskussioner här om risker med vissa räntefonder sålde jag det mesta räntefonder på mina mer försiktiga 70/30 isk och flyttade till sparkonto med bästa ränta och fri tillgång som finns, dvs sevendays då och lunar nu.

Nu med tanke på högre inflationen, funderar jag vad jag ska göra med sparande på sparkonto… Så skulle ni behålla 25% av hela sparande (om man räknar alla tillgångar på konto familjen har inkl. långtid aktiefonder för pension samt buffer) på ett konto som ger 0.7% ränta efter skatter med en inflation på 5-6% som nu? Eller skulle ni säga är bättre att investera en del av denna 25% i globala index fonder på ISK som då ska inte längre vara 70/30 men mer aggressiv och skulle tappa hela poängen?

Givet att för mig är viktig att ha ett sparande som är allting tillgänglig för oförutsedda behov (som har aldrig använt sedan jag har börjat spara enligt RT fyra hinkar), vilken summa tycker ni är rimligt att ha som buffer, med tanke att vi klarar bra vår ekonomi, har som enda skuld ett 50% bolån, en redan betald bil, sparar 30% långsiktigt varje månad som vi behöver inte röra och en till 10-15% som vi använder till större utgifter eller semester under året?

Tack för hjälpen!

Max

1 gillning

Ja. Det skulle jag, för kortsiktigt sparande med en tidshorisont om 0 - 3 år så finns det inga andra alternativ.

Det beror på vilka mål ni har. :slight_smile: Jag skulle räknat baklänges, utgå från vilka mål ni har, vad dessa kostar och sedan ser man vilken avkastning man behöver. Lite som i avsnitt #252 fast tvärtom. :slight_smile:

PS. Grattis till en fin ekonomisk situation och välkommen till forumet.

1 gillning

Tack själv! Otroligt ovärderlig initiativ med RT!

1 gillning

Här är förresten ett avsnitt kring buffert:

Tumregeln för buffert är i vanliga fall:

• 2 - 3 månaders utgifter, ELLER

• 12 månaders utgifter minus alla garanterade inkomster under 12 månader (a-kassa, uppsägningstid etc)

Dessa två brukar komma till ungefär samma svar runt 2 - 3 månader. Sedan beror det så klart på humankapital också. I ert fall kan man argumentera för mindre behov med tanke på låg belåningsgrad.

Kanske till och med sikta på att vinna spelet inom några år:

1 gillning

Tack för hjälpen!