Feedback på plan & uppsättning

Hej,

Försöker modellera mitt sparande enligt fyra hinkar principen. Har inte någon lek-hink ännu, så det är väl snarare tre hinkar nu, men ni fattar. Jag är 28 år. Har en lön på 40k innan skatt. Min sambo är student på heltid. Vi har ett hus tillsammans. Har inga lån förutom bolånet och har ett väldigt attraktivt yrke, så min säkerhet på marknaden är rätt hög.

Så här ser mina hinkar ut för närvarande och hur jag bestämt storleken:

Buffert
1 år utan jobb: -50k (jag går alltså back 50k på ett helt år om jag inte har någon inkomst. Detta är med A-kassa inräknat)
Hus: 40k (Utökade min buffertstorlek med 40k då vi har ett litet äldre hus och vi har mycket planer gällande renovering osv)
Höjd: 10k (Har lite extra i bufferten just nu för att jag ska införskaffa mig ett hemmakontor)
Totalt: 100k

Tankar: Spontant känns bufferten rätt stor, och jag hade velat flytta mer till mellan- & högriskhinken. Vad tycker ni?

Mellanrisk
4x bufferthinken: 400k
Ny bil: 100k
Minsta likvida medel: 100k
Totalt: 500k

Högrisk
Resten :slight_smile:

Så här ser mina planer och fördelningar ut i varje hink:

Buffert
40k i kontanter, där 10k ligger i ett annat konto på min bank så jag alltid kan komma åt, och 30k i sparkonto+ på avanza
60k i lågrisk fonder

Plan: Bufferten är inte riktigt på 100k än då vi renoverat en hel del, så planen är att bygga upp den över de kommande månaderna.

Mellanrisk
Här splittar jag mellan ägandedel av huset, Lysa Mellanrisk (40/60) och egna mellanrisk fonder på Avanza. Tanken är att jag ska spara upp till 100k i likvida medel (för bilen) här och sen gå vidare till högriskhinken medans amorteringen fortsätter att bygga upp hinken över tid.

Högrisk
Lysa (90/10). Här sparar jag 10% av månadslönen varje månad, även om jag inte uppnått målen i buffert och mellanrisk ännu, då jag känner att det är ett stort misstag att inte bygga upp den här hinken så tidigt som möjligt.

Spontant låter din bufferthink väldigt rimlig. Den hanterar mycket och om vi tänker alternativkostnaden per år är det inte jättemycket pengar som går per så i missad avkastning.

Mellanriskhinken upplever jag är där du borde lägga tankekraften. 4 gånger buffert kan vara alldeles för mycket, alldeles lagom eller på tok för lite. Baserat på andra parametrar. Jag skulle fokuserat på att titta på förväntat kommande kapitalbehov på 3-10 års sikt. Den storleken borde mellanriskhinken ha.

Sen hamnar resten om det blir något kvar i passiva.