Bra balans mellan hinkarna?

Hej!

Skulle vilja höra hur ni ser på följande balans mellan hinkarna.

Är 37 år, har högavlönat jobb, sambo, inga barn, inkomstförsäkring, tryggt boende utan hög kostnad eller belåning, räknar med totala kostnader på ca 15 000 kr i månaden, resten investerar jag.

Buffert = 15 000 kr x 3 månader = 45 000 kr
Mellan = 45 000 x 3,5 = 157 500 kr
Lång = Resten

Ser väl bra ut. Hur har du valt storleken på hinkarna?

1 gillning

Ser riktigt bra ut. En bra grund att stå på.

Sen kan det vara bra att bygga på bufferten, med det som blir över per månad. För nöjen såsom resor osv.

Jag har buffert + kortsiktigt sparande i mitt “buffertkonto”.

Tycker också det ser bra ut. Hur ser sparandet/portföljen ut i hinkarna?

1 gillning

Jag ser ingen anledning att bygga på bufferten mer. Det som blir över sparar man till nästa hink (Lång ifall de båda andra är fulla redan).

1 gillning

Ser stabilt ut, kör ett liknande upplägg med ungefär samma sits som dig. 50k i buffert, 3-4x buffert i mellanrisk-hinken och resten i långsiktig investering.

2 gillningar

Så när TS ska resa, reparera bilen eller köpa en kostym osv, så kommer hen vara utsatt med en tömd buffert.

Jag tycker man ska ta höjd för kortsiktiga mål också :+1:

Jag lägger undan lite varje månad till det. När buffert + kortsiktigt målsparande blir för stor så flyttar jag mer till lång.

Det är lite därför jag frågade hur hen har kommit fram till storleken på hinkarna. Bilreparationer och resor kanske redan finns med i beräkningarna? 45000 kr som man kan få tag i på dagen är väl en rätt bra peng? Kombinera med ett kreditkort så får man tid att sälja fonder om det krisar.

Helt med på att ta höjd för kortsiktiga mål. Resor och sånt har jag i min mellanriskhink som jag säljer av när jag väl kommer på vad jag vill göra med pengarna.

2 gillningar

Utifrån mina månadskostnader vilket är 15 000 kr ish. X ggr mönadsutgifterna i buffert och sen 3,5 ggr buffert hinken i mellan hink :stuck_out_tongue_winking_eye:

Blir nog ett kreditkort som komplement framöver.

Fundera på vad det är du tänker dig att du ska betala från bufferthinken.

1 gillning

Bufferthink = sparkonto på lysa
Mellan = 60/40 på lysa

1 gillning