Hej! Har tänkt att börja ett sparande på lysa enligt hink modellen. Däremot tänkte jag skippa lekhinken. Jag bor i hus, 3 barn och har tänkt att fördela ca 500 tkr på lysa, mina sparade pengar. Hur hade ni fördelat dessa på buffert(e-sparkonto), medelhinken samt passiva hinken. Mvh Alexander
Har du redan buffert eller ska bufferten räknas in i dessa 500k?
I så fall hade jag personligen, med hus och barn, lagt åtminstone 200k i bufferten. Det som blir kvar (300k) hade jag lagt i mellanriskhinken. Därefter alla nya insättningar/sparande i högriskhinken.
Varför mellanrisk om han äger hus?
Bufferten är inräknad, hade räknat med buffert på ca 150 tkr och resten i medelhinken, men även en mindre summa i passiva hinken
Om jag nu kör 300tkr i mellanhinken, hur tänker ni fördelningen. Jag tänker 60 aktier /40räntor. Är det en bra tanke?
Om ni amorteringsfritt låneutrymme kvar på huset så tycker jag att det är värt att överväga att belåna det och få hävstång på en RT-portfölj.
Jag har gjort detta själv, fast i en “ren” Permanent Portfolio. Skrev om det här.
Om jag själv hade haft ett hus i mellanhinken så hade jag ändå vilja ha en del i likvida medel, alltså aktier/kontanter, och inte enbart bundet i själva huset.
Ja det är väl en vettig fördelning. Beror på hur mycket risk man vill ta helt enkelt. Jag nöjer mig med 50% aktier.
Vad ska du ha dom till? Akuta utgifter och planerade utgifter ska ju ändå rymmas inom bufferten?
Handlar nog bara om mitt sätt att använda/se på 4-hinkars principen.
Om stora uttag görs från bufferten vill jag fylla på från mellanhinken istället för t.ex högriskhinken eller fylla på via sparande till bufferten.
Ser även mellanhinken som ett sätt att kompensera för inflationen som minskar värdet på bufferten hela tiden.
Nu har jag dock inget hus ännu men har ändå en mellanhink som jag sparar lite i varje månad. Mest för att det helt enkelt känns väldigt bra och det värderar jag ganska högt.
Jag räknar endast övevärdet i fastigheten som tillhörande mellanriskhinken. Dvs marknadsvärde-lån, för är man upplånad över öronen i fastigheten så är det svårt att få loss kontanter ifrån bundet kapital ifall man skulle behöva.
Hur stor buffert du behöver, 150kkr eller mer beror på vad du har för fastighet och vad som kan tänkas gå sönder i den.
Jag skulle satt 150 kkr i buffert, 150kkr 70/30 i mellanrisk hinken, resten i passiva 90/10… Sen får man ju flytta över till buffert när man ser ett större underhållsbehov komma inom 5år sikt, ex nytt tak.
(då räknat på mina egna behov och vad jag kan se som oförutsedda utgifter i min egen fastighet)
200tkr i bufferten är självklart till akuta utgifter men även framtida projekt. 300tkr som jag tänkt i mellanhinken ska jag väl enligt mina beräkningar inte vara i behov utav på flera år.
Okej, om du ska följa principen så ska den isf in i passiva hinken. Men finns ju inget rätt eller fel, ska ju kännas bra också.
Håller som flera med om att övervärdet i huset är avgörande för fördelningen mellan mellanrisk/högrisk.
Bufferthinken skulle jag nog också siktat på mellan 100 000 - 200 000 kr. Sedan beror det även på saker som humankapital etc.