4-hinkar-strategin Hjälp!

Tack för fantastisk podd och forum!
Jag har lyssnat på 4-hinkarsprincipen och läser mycket i forumet.Ju mer jag läser ju fler frågor dyker upp och jag känner mig allt osäkrare till ett beslut :thinking::sweat_smile:

Jag är runt 40 och därmed sen i mitt sparande. Har en bufferthink som är fylld. Har ett pensionssparande på Lysa. Det kommer förstås ta lång tid att fylla mellanriskhinken för min del. Har ett boende med värde på ca 3 800 000 (lån avdraget) som endast låst tillgång.

1. Är tanken att jag kan ta från avkastningen av mellanhinken och föra över till bufferthinken om man tex fått en stor oväntad utgift?

2. Att fylla mellanriskhinken innan jag sparar i passiva hinken kommer ju ta en evighet då månadssparandet inte kommer vara jättestort. Så givetvis sparar jag till pension samtidigt. Men jag funderar även om jag skulle lägga en liten summa till i den passiva hinken i ett annat konto än pensionskontot för att få fart på den högre avkastningen. Vad tänker ni om det? (fattar ju att jag frångår 4-hinkar-strategin)

3. Hur stor del skulle ni lägga isf i de olika hinkarna? Även om bufferten är full behöver man ju fortsätta att fylla på även där för inköp närmsta året. Läste kloka inlägg från @Robin gällande detta.

Tacksam för lite input till en med nyvunnet intresse! :relaxed:

1 gillning

Om du har en bostad som är värd 3,8 miljoner utan lånet så är ju mellanriskhinken ganska så full. Kanske räcker med 100k om du vill ha lite likvida medel i den hinken. Det går ju fylla på hinken med hjälp av att öka lånet lite.

Skulle sedan lägga det mesta krutet i den passiva hinken. Tanken med hinkarna är att pengarna ska rinna över till nästa hink och även tvärtom när man behöver göra uttag från en hink.

Tack @MattiasA90 då blir det lite klarare.
Ja du menar att jag kan låna upp på huset om jag skulle behöva mer pengar? Men inte bara för att öka storleken i mellanriskhinken väl?

Så flera sparanden i passiva hinken är givet tolkar jag det som. Pensionsspar men sen ett till konto tänker jag mig på Lysa 90/10.

Jag tänker såhär med upplägget:

• Buffert - om du bor i hus så tillräckligt mycket för att klara av om t.ex pannan går sönder eller liknande. Här skrev du att Bufferten redan är full?
  • Mellanhinken - 3-7 gånger bufferten. Om du redan har ett värde i huset på 3,8milj (exl lån) så är ju hinken redan knökfullt… Däremot kan man kanske vilja ha lite pengar här som inte är låsta just i huset. Kanske 100-200k i någon mellanriskportfölj. T.ex nybörjarportföljen eller rikatillsammans-portföljen.Detta för att skydda bufferten mot inflation samt ha lite extra likvida medel att fylla på bufferten med vid behov.
  • Passiva hinken - Allt som blir över. Pensionsspar, långsiktigt sparande, barnsparande på lång sikt m.m. T.ex Basportföljen eller globala barnportföljen.

Att låna upp huset är bara ett alternativ för att snabbt kunna fylla på mellanhinken. Detta beror ju dock på hur man är som person och om man kan tänka sig låna för att investera. Inte alla som trivs med det. Nu vet jag inte hur mycket ni kan spara varje månad med att fylla upp mellanhinken ka ske inte tar alltför många år ändå? Går ju spara samtidigt i passiva hinken också. Kanske 75% mellanhink och 25% till passiva hinken.

1 gillning

Jo precis vi bor i hus, har barn. I buffert finns ca 130 000 kr. Känner mig lättad och mer hoppfull nu! :grinning: Ja då borde det räcka med 100-200 i mellanhinken och avsätta resten av sparandet i passiva. :ok_hand: Då har jag nog en bra start iaf. Stort tack!

2 gillningar