Tack för fantastisk podd och forum!
Jag har lyssnat på 4-hinkarsprincipen och läser mycket i forumet.Ju mer jag läser ju fler frågor dyker upp och jag känner mig allt osäkrare till ett beslut
Jag är runt 40 och därmed sen i mitt sparande. Har en bufferthink som är fylld. Har ett pensionssparande på Lysa. Det kommer förstås ta lång tid att fylla mellanriskhinken för min del. Har ett boende med värde på ca 3 800 000 (lån avdraget) som endast låst tillgång.
-
Är tanken att jag kan ta från avkastningen av mellanhinken och föra över till bufferthinken om man tex fått en stor oväntad utgift?
-
Att fylla mellanriskhinken innan jag sparar i passiva hinken kommer ju ta en evighet då månadssparandet inte kommer vara jättestort. Så givetvis sparar jag till pension samtidigt. Men jag funderar även om jag skulle lägga en liten summa till i den passiva hinken i ett annat konto än pensionskontot för att få fart på den högre avkastningen. Vad tänker ni om det? (fattar ju att jag frångår 4-hinkar-strategin)
-
Hur stor del skulle ni lägga isf i de olika hinkarna? Även om bufferten är full behöver man ju fortsätta att fylla på även där för inköp närmsta året. Läste kloka inlägg från @Robin gällande detta.
Tacksam för lite input till en med nyvunnet intresse!