Lite funderingar kring fördelning av 70k. Tänker att 20k går in i buffert via ett sparkonto+ (avanza)då har jag tot 50k i mitt buffertsparande. Har 30k sparat sen tidigare.
Nästa 20k går till ett 90/10 konto på Lysa(pension).
Nu till den fråga som jag är lite osäker på. Resterande 30k 50/50 på lysa som en slags mellanhink? Eller en portfölj på avanza med fördelning 50% aktiefonder och resterande 50%på sparkonto+ eller räntefonder. Dom här pengarna är i Kategorin (år vet inte).
Om jag ska följa modellen med hinkarna skulle detta kunna vara en bra start? Svårt med mellanhinken. Bor i hyresrätt. Fru och 1 barn på 10 mån.
Det var dåligt med svar här, och jag tror att det beror på att svaret är att båda alternativen är ganska likvärdiga. Välj det du tycker verkar enklast att sköta.
Fördelning mellan de olika hinkarna beror väldigt mycket på vad man har för livsomständigheter.
Jag skulle säga en till tre månaders utgifter i bufferten. Ännu mer om man har hus eller bil eller något annat som kan generera plötsliga utgifter.
Fördelningen mellan mellanrisk och passiv hink har jag inte riktigt förstått själv, så det får någon annan svara på.
Ett uppenbart syfte med mellanriskhinken är för målsparanden. Om du vet att du ska använda pengarna inom tio år så är det bra att dra ner på risken. Men jag är osäker på om man även behöver en mellanriskhink som ekonomisk buffert? Jag har inte det utan tjoffar bara in det mesta i passiva hinken.
@janbolmeson Har du en mer lättfattlig förklaring till mellanrisk-hinken än den du ger i artikeln? Den är så spretig.
Precis så använder jag mellanriskhinken. Målsparande på 4-7 år typ (t.ex bil, resor, ny cykel m.m). Samt att kompensera för inflationen som sakta men säkert äter upp bufferten/lågriskhinken.