Fördelning i en uppbyggnadsfas

Hej!
Har ägnat senaste tiden åt nyårslöftet: se över ekonomin. Hade mkt pengar på vanligt räntekonto hos Nordea och i deras rätt dyra ISK.

Så som det ser ut nu har jag försökt strukturera det i fyra hinkar - eller tre, för leka vet jag inte hur jag gör. Eller om jag vill göra.

7% i buffert - sparkonto på Avanza.
20% i mellanriskhink - Lysa bred 50/50
67% i högriskhink - Lysa bred 100 aktier
6% som ligger i en swedbankfond jag inte riktigt har koll på, ett arv. Ska nog lägga över det i högriskhinken…

Är det vettiga placeringar i en get rich-fas? Eller bör mer flyttas till högrisk? Mellanrisken är lite oklar för jag vet inte om vi vill flytta eller göra något på lite kortare sikt, men är ej omöjligt?

Vill göra så lite som möjligt själv därav mitt val av lysa. Hade ni valt annat utifrån göra så lite som möjligt själv?

1 gillning

Vad är tanken bakom mellanriskhinken?

Jag tycker snarare att det låter som att du med fördel kan lägga hela sparandet, bufferten undantagen, i 100% aktier (Lysa).

1 gillning

Är i ett läge där jag inte riktigt vet om vi kommer byta till en större bostad eller typ… köpa en ny bil inom de närmsta 4-8 åren därav pengarna i mellanrisken. Det kan hända!

1 gillning

Då är det klokt, men då är det inte “get rich”. :smiley:

Jag gillar till viss del hinktänkandet med buffert, långsiktigt och lekhink.

Men jag förstår inte heller riktigt tanken med en mellanriskhink. Om man inte vill ha så hög risk kan man ha mer i bufferten istället.

Mer med hög risk?

Ska du använda X antal kronor om några få år ska du inte ha dem investerade alls. Allt som det dröjer många år innan det ska brukas, då är det aktiefonder som gäller. Så ser jag det iaf. Sedan måste man ju själv ta ställning utifrån sina egna förutsättningar. Har man ett heltidsjobb man gillar och inga planer på att sluta i närtid är det ganska naturligt att ta högre risk, tänker jag, eftersom uppsidan är stor och nedsidan liten.

2 gillningar