Hej! Jag får ut ca 40000kr/månad netto och sparar cirka 20000kr/månad. Har ett högriskkonto på lysa med 100% aktier för långsiktigt sparande och ett sparkonto som buffert. Jag funderar på om jag ska öppna ett mellanrisk-konto på lysa med 50/50 aktier och fonder för pengar jag planerar att använda inom 3-5 år, ex. kontantinsats till lägenhet. Är det rimligt eller borde jag fortsätta att lägga in mer pengar på högriskkontot då jag befinner mig i en get rich-fas?
1 gillning
Hej välkommen till forumet!
Precis som du skriver så kan använda mellanriskhinken som kan fokus på att spara till en kontantinsats. Jag använder samtliga fyra hinkar; bufferthinken, mellanriskhinken , passiva hinken och lekhinken.
Kika på länken, den ger detaljerad förklaring på hur fyra-hinkar-principen kan användas.
2 gillningar
Det är väl rimligt mht att du behöver pengarna om 3-5 år. Tumregeln är 10% aktieandel per sparår.
Allt för under 3 år är båst i min mening på sparkonto med ränta och insättningsgaranti.
Allt för 10+ år på högrisk. 90/10 eller 100/0. Beroende på smak.
Det däremellan på någon typ av mellanrisk portfölj med 30-70% aktieandel, typiskt 50%