Fyra hinkar-metoden och fondtyper

Hej forumet!

Jag är en long time lurker men nu är det dags för mig att ge mig in i diskussionen. Vi börjar med mina egna funderingar :smile:

Jag vill gärna ge mig in i 4 hink metoden. Knäppt nog så har jag bufferten, och lek hinken. Jag drogs med i uppgången under pandemin, och har nu en hel del spekulativa aktier.

Utöver det har jag även en del fonder. Och det är här jag vill ha hjälp. Min första tanke var att ha Avanza Auto 3 som min mellan hink, och Avanza Auto 6 som min passiva hink. Anledningen är helt enkelt för att jag inte har koll, men nu vill jag få koll!

Bör jag istället investera i en global index fond, svensk index fond och en tillväxt fond? Hur går detta då in i 4 hink metoden? Vilken hink är då den passiva, eller är alla det?

Jag har helt enkelt svårt att koppla ihop fyra hinkarna och vilka fonder man ska välja. Hjälp mig kloka forum!

Allt gott!
My

Buffert
Bankkonto (kombinera del av denna plus en del av passiva hinken så får du en ”mellanrisk”)

Eller skapa ett extra isk + bankkonto med som bildar Mellanrisk-hinken
40% Global
5% Tillväxt
5% Sverige
50% Bankkonto

Passiva Hinken, exempelvis
80% Global
10% Tillväxt
10% Sverige

Lekhink
Aktier

1 gillning

Ah okej! Så kruxet här är att ha samma hinkar för mellan och passiva, men olika mycket? Hade inte ens reflekterat över att det var möjligt! Något tips på hur man har koll på hur stora hinkarna är då?

Ja det är svårt att applicera rakt av. Bästa rådet jag har är att lyssna / läsa avsnitt 288 om 4 hinkars modellen 2023

Själv har jag:
2 nettomånadslöner på bankkonto (buffert)
Resterande i ett ISK med indexfonder (passiv hink)
Ingen mellanrisk-hink
Ingen lekhink

Alla gör olika beroende på livssituation etc

Fyra-hinkar-modellen 2023 | En mental modell för en bättre balans i din ekonomi | #288

2 gillningar

Se inte de olika fonderna som identiska med hinkarna - se de snarare som “ingredienser” som du använder i olika mängd beroende på vilken hink det gäller. Hinkarna kan ses som mål och sparhorisont - d.v.s. vad du sparar till och när du tänker använda pengarna. Hinkarna kan innehålla olika tillgångsslag som t.ex. aktiefonder, räntefonder och bankkonto. Sparhorisonten och risken du vill ta med pengarna avgör hur pengarna fördelas i de olika tillgångsslagen. Vid lång sparhorisont, som i passivhinken, kan du ha hög andel aktiefonder. I en mellanriskhink kan du kombinera aktiefonder med bankkonto/räntefonder. Samma tillgångsslag och även samma fonder kan alltså användas i olika hinkar fast med olika viktning beroende på vilken risk du vill ta.

Vilka mål har du med ditt sparande? Det ger en vägledning till hur många hinkar du önskar eller behöver ha.

För många räcker det att ha två hinkar som @anon10155543 exemplifierar. För andra passar det bättre att ha många preciserade och uppdelade mål med sparandet som buffert, husspar, bilspar, resespar, pension, barnspar m.m. På så vis kan man, om man så vill, sägas ha flera lågriskhinkar, mellanriskhinkar och passivhinkar på samma gång.

1 gillning

Att kalla en hink för passiv, en för mellanrisk och en för lek är inte speciellt genomtänkt och gör det svårt att fokusera, antingen handlar det om risk eller om något annat. Lämpligaste vore att de fyra hinkarna representerar olika risker i den totala portföljen och att man själv bestämmer vad som ska ligga i varje hink, exempel nedan.

1. Ingen risk: Cash, sparkonto med insättningsgaranti.
2. Lägre risk: Egenägd bostad, fysiskt guld, korta räntefonder, korta P2P lån med låst garanti.
3. Högre risk: Aktier, aktiefonder, långa räntefonder.
4. Spekulation: Futures, optioner, kryptovalutor, vin, travhästar, veteranbilar och annat udda.

2 gillningar

Tack!

Det är ytterligare en förvirring jag har, hur t.ex. jag vet var i dessa hinkar mitt pensionssparande är. Utöver pensionssparandet så har jag dock inget speciellt att spara till, större bostad om 5-10 år!

Det finns inga knivskarpa gränser men i senaste avsnittet om hinkarna är 0-2 års sparhorisont lågriskhink, 3-9 år mellanrisk och 10+ år högrisk. Har du mer än 10 år till pension skulle det hamna i högrisk. Hussparet skulle hamna i mellanrisk tills du närmar dig att använda pengarna och då hamna mer i lågrisk.

Som nämnts tidigare i tråden får var och en beakta den egna livssituationen och risktåligheten i den egna ekonomin också. Mitt tips är att Inspireras av hinktänket för att få struktur men sträva efter att få det så enkelt för dig som möjligt. Bli inte slav under systemet om det leder till att det upplevs som rörigt.

Det finns en tråd där JayR beskriver en förenklad modell för sparande - soffpotatisportföljen. Den kan kanske vara intressant att läsa då den ger ett annat perspektiv än hinkmodellen.

2 gillningar

Stort tack Rimma!

1 gillning