Så blir du miljonär i hängmattan / 4-hinkar-principen

Hej Forumet!
Jag är en relativt ny sparande 40+ i villa med fru och två tonåringar som hittat hit via podden. Jag har fått mycket inspiration och tips som nu har gjort att jag vill strukturera och underhålla mitt långsiktiga sparande.

För ett antal år sedan läste jag “Så blir du miljonär i hängmattan” och startade därefter upp ett antal ISK och uppdaterade min budget enligt boken nedan. Jag har även startat ett ISK-konto där vi sparar den summa som enligt rikatillsammans-avsnittet behövs för mig och min frus pension.

• 60% av lönen går till fasta kostnader (jag har snorkoll på dessa och räknar in alla olika årskostnader och sparar 1/12 av dessa på ett konto. Typ tandläkare, frisör, glasögon, julklappar mm. Med andra ord är mina oförutsedda kostnader nedan endast sådan som kan gå sönder i huset samt typ sjukskrivning)
  • 10% av lönen går till oförutsedda kostnader (detta är vårt “huskonto”)
  • 10% av lönen är för guldkanten i livet (Bio, restaurang, gym, föreningsliv och semester)
  • 10% av lönen är för långsiktigt sparande (sommarhus eller längre resa)
  • 10% av lönen är för pension

Hur skall jag omvandla detta till 4-hinkar-principen, eller är det två helt olika saker?

Hej!

4-hinkar-principen är ett sätt man kan strukturera sin ekonomi på, bland annat utifrån vilken sparhorisont man har för olika sparanden. Det viktigaste är väl att man har en struktur, inte vilka etiketter eller namn man sätter på de olika delarna. Du har ju redan en tydlig struktur så frågan är om du verkligen är i behov av att stuva om i upplägget - eller har du funnit att 4-hinkar-principen skulle ge ett mervärde i er ekonomi?

Ni har ju dessutom redan något av ett hinkupplägg (även om en tanke med hinkarna är att fylla en i taget - ni kör 10% parallellt):

Bufferthink

Mellanhink

Passiva hinken

Några funderingar:
Har ni någon bestämd summa ni vill nå i huskontot eller kommer ni alltid att lägga 10% där? Många bestämmer en summa som bufferten ska ha så att man kan fokusera på de övriga sparandena sedan.

Guldkant i livet, sommarhus/resa och pension har ju olika sparhorisont. Hur ser er fördelning ut vad gäller aktier, sparkonto m.m i de olika sparandena?

1 gillning

Tack för feedback @Rimma :heart:

Jag vet inte riktigt om behovet finns att förändra “60/10/10/10/10” till 4-hinkar, men jag gillar upplägget med hinkarna bättre :smiling_face_with_three_hearts:. Mitt nuvarande sparande bygger ju mer på att spara konstant samma summor till de olika “hinkarna” istället för en hink i taget och en tydlig plan med de olika hinkarna.

Samma som ovan, konstant 10% av lönen till huskontot. Jag har kommit fram till att 3 månaders kostnader för vårt hushåll är typ 150000:- vilket vi faktiskt har på det kontot nu. Så här skiljer det ju sig mellan principerna då jag nu i så fall har fyllt bufferthinken och inte borde spara mer på det kontot?

Men pensionssparandet är ju den summa jag fått fram från rikatillsammans räknesnurra, vilken behövs för att vi skall få samma inkomst när vi är pensionärer. Ingår verkligen detta sparande i någon av hinkarna, borde inte detta sparande egentligen ingå i våra fasta kostnader då detta är något vi måste göra för att överleva pensionen?

Guldkant bränns ju varje månad, sommarhus/resa samt pension kör jag 100% LF Global.

If it ain’t broken, don’t fix it.

Har du behov att göra detta? Om jag går till mig själv som har mer ränteintäkter än låneräntor och en fast inkomst i form av pension, så känner jag personligen inget behov av 4-hinkarsprincipen.

Förstå mig rätt. Den kan säkert vara till ovärderlig hjälp för väldigt många. Alla behöver den dock inte.

4 gillningar

Jag hade bestämt en summa som jag hade varit trygg med och sedan investerat de 10% på annat vis.

Eftersom det är ett sparande med lång sparhorisont, och ofta passivt, kan det passa väl in i passiva hinken. Men vill du mentalt hålla pensionen utanför hinkarna gör du det. Du kan inspireras av hinkarna men det viktiga är hitta en hanterbar modell som passar dig bäst. Jag tror som sagt inte att det viktigaste är vad man använder för etiketter utan att sparandet blir av. :+1:

1 gillning