Hej alla,
Ny på forumet, men jag har lyssnat på många avsnitt på @janbolmeson podcast och har läst mycket här. Har ämnet varit uppe ber jag om ursäkt.
Något som jag har saknat är en bas-strategi för att hitta rätt nivå på fördelning mellan utgifter och sparande. Det enda jag har hört är 10% av lönen och sedan fyra-hinkar-strategi för fördelning av sparandet.
Jag tycker inte riktigt att det är samma sak som att få en hållbar ram för vad man bör spendera på hyra, bil, semester mm (samt sparande)
Jag hittade T. Harv Eker (Secrets of the Millionaire Mind) Money Jar System
https://www.harveker.com/blog/6-step-money-managing-system/
Det beskriver en fördelning av intäkter så här
Necessities (55%)
This jar is for all of your necessary expenses such as your rent/mortgage, car payment, food, insurance, clothing and anything else you consider a necessity.
Financial Freedom (10%)
Your savings and investment account. 10% of all the money you make, and I don’t care how much you make, This is the most exciting account to watch grow.
Long Term Savings for Spending (10%)
An additional 10% of your income will be saved but also spent in the near future. Money in this jar will go towards something in the future such as a down payment on a house, a car, a vacation
Play (10%)
10% of your income is going to go to having as much fun as you want.
Tithing or Give (10%)
Education (5%)
10% till välgörenhet är för mig personligen lite mycket, men förutom det tycker jag det här är en bra fördelning att börja med. Det är för flera jag pratat med lite provocerande för de använder mer än 55% av sina intäkter till nödvändigheter. För mig har det varit ett bra ramverk när jag pratar sparande och investeringar med bekanta.
Vad har ni andra för tankar om det här?
Hur ser er fördelning ut och varför?
Kan det vara ett ämne för ett framtida avsnitt
@janbolmeson ?
Kanske speciellt för den som relativt nyligen börjat få en inkomst varje månad. Det kan vara något att förhålla sig till. Och ett bra kom-ihåg att också lägga pengar på sådant man ser som nöje, och utbildning, och långsiktigt sparande. Risken för en sparsam FIRE-själ kan kanske annars vara att livet blir lite fattigt om allt utom nödvändiga kostnader går till ISK och global indexfond.