Sparande, risk vs trygghet

Hej!

Helt ny, om än smugit runt ett tag… första frågan dock :slight_smile:
Funderar lite över vad som är en rimlig nivå på lättillgängligt/säkert sparande. Jag är i dagsläget lite… bipolär i vårt sparande och kan inte riktigt se vad som är rimligt.
Jag går mellan extremer i sparande vs risktagande så behöver lite externa tankar. Alla pengar i familjen är gemensamma, så summor nedan är familjens, inte individuella.

Lite bakgrund; jag tjänar bra - är 42, bor i Gbg och har 65k i månaden utan någon direkt utbildning, vilket så klart ger att lönen är något bunden till nuvarande arbetsgivare.
Maken har mer stabil bakgrund, närmare 50 och har 40k/mån.
Netto runt 72k plus barnbidrag mao.

Vi har lågbelånat (1.5msek/4.5msek värdering) hus, amorterar 9k i månaden.
Så, sparande idag; Har rätt lågt spar, totalt ~450ksek, mycket pga renoveringar direkt från lön, men är nog väl spontan i mitt sparmönster :confused:
Dagsläget är typ 135k på sparkonto/Santander, 165k i aktier och 150-170k i div fonder. Och aktierna är nog i stor utsträckning vad folk definierar som “lekhink”.
Månatliga sparandet utöver amortering är 9k i div fonder, globalt vs typ “energi”, 5k till Santander, 6k i semesterspar och 0-7k till mina random aktier som Cantargia, Ratos, Vicor och Resur (mao, rätt volatila).

Några tankar? Vi amorterar hårt, för att jag alltid är nervös över min inkomst, å andra sidan, byter jag jobb får jag nog iaf 50000 som minst.
Jag tror jag är något för spretig… Men har ingen att bolla med, så det blir väldigt ensidig dialog :slight_smile:
Ska vi minska amorteringen till fördel för fondsparande? Sänka inbetalning till Santander och istället leka mer m aktier (helst m utdelningen då :sweat_smile:) ja, ni fattar.

Låter som en titt på avsnitt #190 skulle kunna vara en bra start för att få lite övergripande förslag på hur man kan tänka kring upplägget av sitt sparande :slight_smile:

Först och främst se till att skaffa en buffert och placera denna på ett sparkonto.

Sedan försök räkna ut hur mycket pengar som behövs på kort sikt och på lite medellång sikt. Resten kan man placera i mer passivt, långsiktigt sparande.

2 gillningar