Hej! Jag och min man har 300 000 kr sparade som vi vill fördela på ett bra sätt. Just nu ligger de i ett vanligt konto på Nordea och vi vill gärna ha kvar pengarna på den banken. Min initiala tanke var 100 tkr på sparkonto, 100 tkr Länsförsäkringar global index och annan fond för de sista 100 tkr men hur tycker ni vi ska tänka? Kommer inte behöva pengarna närmaste tiden men vill ha tillgång till en del som buffert om något skulle hända.
Varför inte LF Global Indexnära för den sista hunkan också?
Hur lång sparhorisont har ni? Vad vill ni göra med pengarna ni sparar? Hur ser ert boende och livssituation ut i dag (utan att dela med sig så kan det vara en bra frågeställning att ta med sig, hur stor buffert behövs egentligen? Äger ni flera bilar, är alla vitvaror tio år eller äldre eller bor ni i en hyresrätt och cyklar).
Sparhorisont på 3-5 år, troligtvis mer. Vi bor i radhus idag men kommer eventuellt vilja flytta inom närmaste 5 åren. Kommer månadsspara (ej bestämt hur mycket, 5-10tkr) utöver det sparande vi startar nu. Vill primärt öka bufferten. Äger en bil VW id4, inga lån på den
En tumregel som ofta hänvisas till är att för varje år i sparhorisont ska man ha 10% av kapitalet exponerad för (i sammanhanget) hög risk (billig, bred och global aktieindexfond, ex LF Global) och resterande del (i sammanhanget) låg risk (räntefond).
Om man följer denna regel så borde ni ha en uppdelning på 30/70-50/50 i dag och sen aktivt minska risken för varje år som går.
En annan tumregel är att pengar man ska använda inom 1-2-3 år inte bör vara investerade på börsen alls, detta då en sättning kan vara -30/-40/-50% eller mer och pågå i flera år, antingen kommer man behöva sälja bort sig innan återhämtning eller inte kunna göra ett uttag men då också ”sitta fast” med ev flyttplaner etc.
Dessa regler följs så klart inte slaviskt, allt handlar om vilken risk ni är villiga att ta.
Gör upp en plan för vad ni vill göra med pengarna, ska de enbart användas för eventuell insats till köp av ny bostad eller ska en viss del vara pensionssparande? Har ni andra livsplaner i framtiden där pengar kan underlätta vardagen och planeringen? Kanske ska ni ta en del och avsätta för bilen (antingen för att byta ut den, skaffa en till eller bara rent underhåll), eller en del av månadssparandet ni ska påbörja. Det finns verkligen många olika frågor och beslut som kan påverka hur ni ”bör” göra.
Angående fördelning av pengar i olika fonder så tycker jag tex det här är en väldigt bra startpunkt