4 hinkars principen, Förstår inte vad investeringarna platsar i för hink. Hjälp

Hej!
Jag har läst på lite om 4 hinkars modellen. Jag fattar de olika hinkarna, men jag fattar inte vad mina investeringar platsar i. Så ja jag kanske inte fattar hinkarna ändå :stuck_out_tongue:

Jag har fram tills nu köpt en massa olika fonder med ISK och endel börshandlat utan någon sort vision vad jag vill uppnå, vilka risker eller någon sparhorisont. Jag vet inte vad de borde räknas i för hink. Räknar man strikt att alla som är 100% aktier är i passiva hinken eller lekhinken? Hur skulle ni kategorisera nedanstående?
Oavsett om de ligger på + eller - borde man sälja av vissa saker för att få en bättre struktur?

Sammanlagt är det ca 250 000 investerad i nedanstående
Finnair Oyj
Augmented Reality Fund A
Länsförsäkringar Europa Aktiv A
Öhman Emerging Markets A
Ogunsen AB ser. B
ScandiDos AB
AMF Aktiefond Global
Länsförsäkringar Bekväm Fond Balans A
MS INVF Global Opportunity A
Norron Active RC SEK
Storebrand Obligation A SEK
Öhman Emerging Markets A
Öhman Marknad Pacific A

De här är jag väldigt osäker vad jag ska tänka att de räknas som, om jag ska hålla kvar i den form de är eller förändra på något sätt.

Jag har sparande till barnen på ISK fondkonto på ca 60 000 90% aktier 10% räntor (Räknas de in i någon av hinkarna eller ser man det som en utgift?)

Ett “utifall att” ISK fonder högrisk på 45 000 76%aktier 24%räntor (det här tänkte jag skulle vara buffertpengar, men de ligger som högrisk nu, borde jag sälja dom och sätta in på mitt bankkonto eller bara låta de ligga kvar och ändå räkna som en buffert med risk att det kan vända, alternativt räkna in de som en annan hink än bufferthink?

Utöver detta har jag en villa som jag skulle räkna i mellanriskhinken på 230 000 (värde på booli - lån) och ett bankkonto på 35 000

Välkommen till forumet. :slight_smile:

Fyra-hinkar-modellen är ju en mental modell att hjälpa en tänka. Nu är det inte superviktigt vilken hink det hamnar i exakt, men jag brukar tänka så här lite grovt:

• Bufferthinken = 100 % bankkonto (dvs räntor utan risk). Målavkastning: 0 - 1 %. KIID-risk: 1-2

• Mellanriskhinken = 50 % räntor / 50 % aktier ALTERNATIVT saker som skyddar mot inflation, dvs. saker med en målavkastning på 2 - 4 %. KIID-risk: 3 - 4

• Högriskhinken = 100 % aktier. KIID-risk: 5 - 6. Målavkastning : 7- 8 %.

• Lekhinken = allt annat. KIID-risk upp till 7.

Då har du något som du kan jämföra med. De flesta av oss tänker dock mer i portföljer när vi placerar sakerna i de olika hinkarna än enskilda investeringar eller fonder. Det skapar inte supermycket värde.

1 gillning