Slaktar Fyra-hinkars-tänket diversifieringen?

Jag är lite rådvill.

Jag har byggt upp min portfölj kring diversifiering. Aktiefonder, räntefonder, cash, enskilda aktier, råvaror, P2P-lån, skog, guld, fastigheter, eget företag, jordbruk etc. Tanken är att ha många olika ägg i olika korgar som har lite eller ingen korrelation med varandra. Visst, indexfonder innehåller många olika företag men tittar man på börsen går ju den ned över hela linjen vid en stor krasch, oavsett om man sedan har en globalfond, Sverigefond och/eller tillväxtmarkandsfond.

Försökte här om dagen att tvinga in mina olika tillgångar i fyra-hinkars-mallen. Första två hinkarna var inga bekymmer men märkte därefter sedan till min fasa att partyhinken till slut enligt denna modell rentav spöade den passiva hinken i storlek.

Tar emot lite att nu slakta hela diversifieringen jag jobbat upp (förutom 10%) bara för att istället sälja av och slam dunka ner alla äggen i samma korg med passiva billiga indexfonder. Speciellt som börsen för tillfället verkar övervärderad, till och med enligt Jan.

Vad har Jan och ni andra för kloka takes på detta dilemma?

Förstår din frustration men vilken grym diversifiering! :slight_smile: :+1:

Med de grejerna du nämner så ser det snarare ut att du har en enorm mellanriskhink (fastigheter, jordbruk, skog) :wink:

Men om du har en alleles för stor “Lekhink” skulle jag säga om du antingen är relativt ung/har rätt många sparår framför dig - eller har högt kassaflöde/sparpotential fram till pension - och om du dessutom ser det som extremt osannolikt att du skulle behöva ta ut pengar från lekhinken … så kan du kanske satsa på att spara ikapp Passiva hinken kanske?

Visst, det är kanske svårt för dig att balansen Lekhink = Passiva * 10% som är en tumregel, men du kanske varit för hård i din definition av “lek”? Själv lägger jag tex. egna aktier i passiva hinken. Jag har många värdebolag och stora stabila bolag och dessutom en rejält portfölj med många aktier i olika länder … så det betraktar jag som “passiv hink”. Alltså inte en portfölj med 2 spekulativa tech aktier typ.

Eller bestämmer du dig för att anpassa tumregeln. Det är ju bara en tumregel :slight_smile:

2 gillningar

Tack för klokt svar. Mindre hårt definition av passiv/mellan/lek skulle ju lätta upp läget men risken är kanske då att man gör våld på ursprungstanken med hinkarna. Egna (aktie-) strategier, nischfonder etc. ska väl egentligen i detta sammanhang ses som lek? Kanske borde fyra-hinkars-modellen kompletteras med lite mer detaljerad lista kring vilka tillgångsslag som är välkomna i respektive hink?

1 gillning

Ja, alltså 4 hinkarna är mer ett koncept att tänka kring med lite tumregler, men det är ju vi som använder det som får anpassa efter eget huvud :slight_smile:

Om man har en i huvudsak indexportfölj men kryddar upp den med lite (säg 20%) olika branschfonder så kan man nog fortsatt räkna det som mellanrisk hink (60% aktier tex) och passiva hinken (90% aktier) även om ens portfölj inte är exakt enligt RTs modellportföljer. Så gör jag.
Men visst om du ligger 100% i Tundra Frontier så ska det ju vara i lekhinken :slight_smile:

Jag skulle säga att aktie-strategier närmast hamnar i lekhinken MEN det beror på vilken typ av strategi det är tycker jag (även om Jan säkert inte håller med). Om det är en strategi för start-up techbolag med förväntad vinst nästa sekel då är det definitvt lekhink … men om det är mer stor/värdebolags baserat, low volatility, etc. så kanske du kan sträcka dig till att definiera dem som passiv.

Sorry, inget tydligt svar men jag skulle säga att om ett innehav är för du ska “get rich quick” då är det lekhink medan om du definerierar det som “bara” get rich så kan du nog lägga det i passiva hinken.

2 gillningar

Jag har delar upp vissa fonder i hink 3 och4. Tex 50% i varje. Finns ju många fonder som är ”halvlek” :wink:

Det som jag gjorde när jag fick den insikten var att jag gav mig själv förbud under 2 år att investera i Lekhinken och allt fick gå till den passiva hinken. Det vill säga att jag sålde faktiskt inte av, utan lät det vara.

Sedan vill jag betona att det viktigaste med Fyra-hinkar-principen är att man tänker och resonerar och får insikter kring sin ekonomi. Inte att man ska försöka nå något facit med modellen.

2 gillningar

Jag tänker lite så här. Har du en enskild aktie för att du fått ett hett tips så skall den in i lekhinken. Har du däremot en aktieportölj med ca +20 genomtänkta och diverserade aktier så kan hela portföljen åka in i passivhinken, även om du har en förhöjd risk som du kanske inte får betalt för.

2 gillningar

Tänker du att du kan göra så med nischfonder eller vilken typ av fonder är det du delar 50/50?