Investera allt: Vilken hink?

Jag har ca 300,000 kr som jag tänkte investera i Lysa. Jag har lyssnat på avsnitt #92 och tänker investera allt på en gång.

Om börsen hade varit låg/normal hade jag investerat mer i 90/10 än i 60/40 hinken. Nu när börsen är hög, ska man tänka annorlunda och försöka “tajma” marknaden genom att placera mer i 60/40 hinken för att sedan omplacera vid ev nedgång?

Så alternativen jag tänker mig är:

1. 90/10 = 70%; 60/40 30 %
  2. 90/10 = 50%; 60/40 50 %
  3. 90/10 = 30%; 60/40 70 %
Ser fram emot att höra vad ni har för ideer!

Ska du tajma marknaden? NEJ, det går inte att säga hur börsen kommer att gå i framtiden. Minns för ett år sen att många var sjukt pessimistiska och lämnade börsen när vi fick nedgångar i slutet av 2018. De människorna missade eventuellt uppgångar på upp mot 40%, rätt tråkigt.

Hur du ska fördela pengarna är helt upp till dig, allt beror på tidshorisonten och vad du ska ha pengarna till. Placera dom så att du inte har magont om natten.

Hej.

Ett litet tillägg till svaret från A.

Fyra-hinkar är till för att strukturera hela din ekonomi, inte delar av den. Du får försöka räkna ut hur stora buffert- och mellanriskhinkarna ska vara.

Har du en buffert-hink redan? Mellanriskhinken ( 60/40) kan sen vara 3-7 gånger bufferthinken. Det belopp som blir över kan gå in i passiv och aktivhink med (+90% aktier).

Lycka till!

Håller helt med Kalle, Fyra Hinkarna är till för att just strukturera din ekonomi, se till att använda dom på det sättet och din ekonomi kommer troligtvis växa och vara stabil!