Hej,
Har lyssnat på uppdaterade 4-hinkar- principen, ni pratar om proportion mellan aktier/ ränte. Förstår jag rätt att aktier är fonder (indexfond bara?!?) men vad är räntan?!? Menar ni räntefond?!?
Medan de riktigta aktier är i lekhinken?
Jag är nybörjare, har börjat för ett år sedan. Har mycket att lära mig.
Hälsningar,
Nina
Aktier innebär indexfonder. Räntor innebär räntefonder. Det lättaste är att använda Lysa, då kan du helt enkelt ange hur stor andel aktier/räntor du önskar.
Om du vill göra det själv så kan du titta på två exempel som Jan har gjort:
Globala barnportföljen, en 90/10-portfölj
Nybörjarportföljen, en 60/40-portfölj
Tack! Nu förstår jag.
När jag lyssnade på RikaTillsammans för ett år sedan. Då har jag följt den här regeln. Har ISK på Lysa i 90/10 samt 60/40, Avanza ISK, Länsförsäkringar ISK och Nordnet ISK (som nu jag måste kolla med proportioner med de sista 3
) Men i början av det här året, börjar jag köpa aktier på Avanza (och gjorde ett (stort) misstag genom att har alla akteir på AF konto
) Då börjar jag redan har frågor i mitt huvud om hinkarna för att med aktier på Avanza AF ser jag inte riktigt att den faller i mellanriskhinken eller passiva hinken.
Enskilda aktier för mig är i princip alltid lekhinken. Det passar liksom inte in i de andra hinkarna pga den mycket högre risken.
Nu vet jag att de ligger i lekhinken. Hinken som jag inte planerar att ha